Gå til innhold

Hvordan oppdage lus?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Det er lus i klassen til datteren min.

Datteren min sier det klør i håret. Jeg har sett etter , men ser ikke noe antydning til hverken lus eller egg.

Kan flass forveksles med luseegg?

Kan man ha lus uten å se noenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvite prikker som sitter som limt på hårstråene kan være luseegg. Få tak i en lusekam på apoteket og kjem igjennom håret.

Sjekk spesielt godt bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om å kjøpe lusekam, og gre med den i vått hår, i godt lys og med et hvitt håndkle over skuldrene på barnet.

Siden jeg ikke har oppdaget noen lus enda, vet jeg ikke hvor lett/vanskelig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lus er faktisk ganske store. Du finner dem enklest bak øra/i nakken. De er opp til 3 mm lange, og du ser beina leer på seg. Tror ingenting annet lever i håret, så dersom du finner noe, er det nok lus.

Lusekammen er oppskrytt. Her i huset har vi hatt lus uten at vi klarte å gre dem ut med kam.

Eggene er vanskeligere å se. Lyse prikker som sitter godt fast i håret. Oftest nederst mot hårrota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...