Gå til innhold

hvilke goder mener du ikke-røykere skal ha?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur

På min jobb har røykerene pause for å ta seg en røyk; jeg røyker ikke og har ikke pause (vi har ikke tid til pause ellers.. jobber innen helse). Nå ønsker noen at ikke-røykere skal få ekstra ferie... Hva synes dere om det? Det er kanskje å trekke den litt langt, men det er irriterende at røykerene har så mye pause som ikke-røykerene får. Skal jeg si jeg vil ut og drikke litt brus f.eks.? Det kan man da ikke.... Tanker?

Fortsetter under...

Gjest skeptisk til dette

Siden vi mennesker er ulik, noen tar hyppige pauser, noen tar sjelden, uavhengig av om vi røyker eller ikke mener jeg det blir feil å gi ikke-røykere en ekstra ferieuke. Det må andre kriterier til enn akkurat røyking hvis dette i det hele tatt skal vurderes.

Noen jobber jo veldig tregt og produserer lite, andre igjen er effektiv og får jobben unna. Dette er uavhengig av røyking eller ikke, så hvis ikke-røykerne nå begynner å insistere på ekstra feriedager fordi de ikke røyker blir vel det neste at de effektive skal ha mer ferie mens de trege skal ha mindre.

Så har vi de med tarmsykdommer og liten blærekapasitet, som bruker mye tid på do osv.

Det blir ofte hevdet at røykere har mere sykefravær enn ikke-røykere, men det stemmer ikke på min arbeidsplass. Derfor mener jeg man ikke kan begynne å sette folk i bås og belønne ut fra slike ting som folk mener og tror.

Jobber du med data, kan du jo ta en tur innom DOL eller andre interessante sider.

Det er ikke "pause". En "pause" er å gå vekk fra skjermen i 5-10 min.

Personlig har jeg ingen problemer med "å gå ut og trekke litt luft", selv om jeg ikke røyker. Det burde være fullt mulig for andre også.

"..................."

Siden vi mennesker er ulik, noen tar hyppige pauser, noen tar sjelden, uavhengig av om vi røyker eller ikke mener jeg det blir feil å gi ikke-røykere en ekstra ferieuke. Det må andre kriterier til enn akkurat røyking hvis dette i det hele tatt skal vurderes.

Noen jobber jo veldig tregt og produserer lite, andre igjen er effektiv og får jobben unna. Dette er uavhengig av røyking eller ikke, så hvis ikke-røykerne nå begynner å insistere på ekstra feriedager fordi de ikke røyker blir vel det neste at de effektive skal ha mer ferie mens de trege skal ha mindre.

Så har vi de med tarmsykdommer og liten blærekapasitet, som bruker mye tid på do osv.

Det blir ofte hevdet at røykere har mere sykefravær enn ikke-røykere, men det stemmer ikke på min arbeidsplass. Derfor mener jeg man ikke kan begynne å sette folk i bås og belønne ut fra slike ting som folk mener og tror.

Du må jo være storrøyker;-)

Annonse

Gjest ikke signatur

Jobber du med data, kan du jo ta en tur innom DOL eller andre interessante sider.

Jeg jobber med demente, og da bør alle ha en liten pause i timen. Det har vi ikke tid til! Så jeg har ingen grunn til å si at jeg MÅ ha en liten pause når jeg ikke røyker.. (snike et blad med inn på do og ta en lesepause? Neida..)

Gjest ikke signatur

Men det er jo feigt at noen får pause og noen ikke!

Gjest skeptisk til dette

Men det er jo feigt at noen får pause og noen ikke!

Sorry, nei-et skulle til ildg som antydet at jeg er storrøyker.

Det er klart det er urettferdig at noen får pauser og andre ikke. På min arbeidsplass har alle anledning til å ta en liten pause innimellom, vi har til og med et eget pauserom hvor folk kan slappe av. Det viser seg at de som ikke røyker nesten ikke benytter seg av muligheten.

På den annen side - hvis noen får pauser (røykere) og andre ikke - og at det er akseptert av arbeidsgiver - da er det arbeidsgivers ansvar å ordne opp i dette. Røykere har ikke mer krav på pauser enn ikke-røykere, hvis arbeidsgiver kun godtar at røykere tar pauser er det helt klart feil et sted.

Annonse

Ferie syns jeg ikke høres rettferdig ut. Jeg som røyker mener at røykerne ikke har mer krav på flere pauser enn ikke-røykerne har. Dette burde være likt, har røykerne lov til å ta seg en pause innimellom bør ikke-røykerne få lov til det også. Ellers bør ingen av de få lov til det.

Gjest kroppogsjel

Jeg syns ikke vi skal ha noen ekstra goder i det hele tatt. Fordi når røykerne er ute, så tar gjerne jeg en liten pause samtidig og leser litt avisen- leser litt innlegg her, tar meg en kopp kaffe- eller jeg blir med ut.

Så alt i alt, har jeg like mye pause som dem som velger å bruke den utendørs!

Nå må ikke-røykerne skjerpe seg. Skjønner ikke at de tror at de jobber så innmari mye mer og er så mye bedre enn dem som røyker. Kan praktisk talt se glorien der den henger oppunder taket! Latterlig.

Jeg tror dette med en ekstra ferieuke for de røykfrie ville ha skapt praktiske vanskeligheter. Mange steder er det jo vanskelig nok som det er å avvikle ferie uten at virksomheten skal gå i stå. Og tenk på kostnadene hvis det må leies inn enda flere ferievikarer!

Jeg er selv ikkerøyker, men synes det er helt greit at røykerne har flere pauser enn oss andre. Det som er mindre bra er at de av og til blir sittende på røykerommet og skravle og glemmer tida.

Jeg synes det blir kunstig om ikkerøykere nærmest på trass skal ta seg pauser uten at de har behov for det, bare fordi alt skal være likt. Da er det mye bedre å si at ikkerøykerne en gang i blant kan gå til frisør eller trene eller noe slikt i arbeidstida uten å ha dårlig samvittighet.

For øvrig tror jeg vi skal være litt forsiktige med å stramme mere til overfor røykerne. De føler seg vel snart som en truet dyreart.

Vi ikke-røykere _har_ jo alle godene på vår side. Bare se her:

Vi har penere hud, hvitere tenner, spenstigere hår, frisk pust, vi er sexy og lekre, har ikke gule og stinkende fingre, har frisk og naturlig kroppslukt der røykere sleper seg rundt i en sur og muggen eim, vi har sluppet taket i det orale stadiet, vi slipper å se lettere utviklingshemma ut ved å sutte på en pinne, vi kan hygge oss overalt, vi verken stjeler eller ødelegger lufta for syke og friske medmennesker, vi har bedre kondisjon og allmennhelse, færre muligheter for strupekreft, lungekreft og andre unevnelige og dødelige sykdommer, unngår en seriøs utgiftspost, vi er gode rollemodeller for barna våre, har bedre hjernekapasitet, kan bruke hodet til å tenke på alt mulig annet enn å være fiksert på røykepauser/når er neste røykepause/huske røykpakka/hvor er røyken/har jeg penger til røyk...

:-D

Jeg tar meg en liten pause eller to i løpet av dagen der jeg går ut og tar litt frisk luft og beveger på meg litt, eller setter meg og blar litt i avisa, spiser en frukt og tar en kopp kaffe. Ser ikke at det skulle være noen forskjell fra røykepausene til de andre.

Gjest -ærlig talt

Ærlig talt..

Ikke-røykere har like mye rett til å ta seg pasuer i arbeidstiden som alle andre..

Det sies jo at man SKAL ta seg en pause en gang i blant faktisk.

Nå er jeg røyker selv, men jeg røyker ikke på jobben.

Men, tar gjerne 5 min ute i sola om sommeren, eller en kaffe i fellesarealene en gang i blant..

Jeg skjønner ikke helt hva ikke-røykerne sliter med..

Hvem er det som sier at en ansatt ikke har lov til å gå ut og drikke brus i 5 minutter?

Eller lese avise, sjekke mail, surfe på internett, skravle med kollegaer.. osv..

Jeg tror problemet ligger i at de for det første ikke har noe å gjøre dersom de går ut og ikke røyker..

Og så er det mange som liker å sitte og klage på røykerne..

For røykerne er jo værstingene i samfunnet!

Å gi en ekstra ferieuke tror jeg blir vanskelig å overholde..

For jeg tror at i mange tilfeller så er det ikke bare røykerne som tar mange pauser..

Jeg har mange ikke-røykende kollegaer som bruker mer tid på å slarve sammen enn røykerne her bruker på å røyke.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...