Gå til innhold

Halsbetennelse - vil ikke gi seg

Anbefalte innlegg

Jeg har fjernet mine mandler. Har i den senere tid vært svært plaget med sterk halsbetennelse som ikke ser ut til å gi seg. Ikke særlig feber, men hoster opp slim (grønt).

Jeg har også opphovning av kjertler på begge sider. En gang så mye at jeg nesten ikke fikk puste samt at velging hele tiden nesten ikke er mulig. Måtte på legevakt og fikk Apposilin (Har tidligere prøv Keflex uten særlig effekt. Jeg synes effekten er svært liten. Meget rød, nesten blå i spiserør og hals for øvrig.

Tungen er betent og hvit innerst med opphovninger.

Jeg har hatt flere leger til sjekke, ikke feber, tilfredsstillende Crp, (blodprøve), ikke bakerier, ser det ut til. De skylder på virus.

Er det noe jeg kan gjøre, ta, eller tipse mine leger om. Det er svært vondt i svelget. Har hatt Mykoplasma Pueinionioe for noen måneder siden.

Er plaget mye med bihulbetennelse og asthma bronkitt. Bruker Bricanyl og Pulmicort medisin. Er ikke særlig allergisk (hun, katt).

Finnes pencilin eller tilsvarende medisin som kan ta knekken på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12259-halsbetennelse-vil-ikke-gi-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ville anbefalt deg å be legen ta en mononucleosetest på deg. Det kan jo være at du har kyssesyken, og da er det helt spesielle forholdsregler du skal vite om.

CRP vil raskt fortelle om du har bakterier, så hvis den ikke har slått ut, er det mest sannsynlig et virus. (mononucleose er virus).

Be legen om også å ta Paul Bunnell test (også tegn på kyssesyken).

Lykke til du!

MVH

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Hei!

Jeg ville anbefalt deg å be legen ta en mononucleosetest på deg. Det kan jo være at du har kyssesyken, og da er det helt spesielle forholdsregler du skal vite om.

CRP vil raskt fortelle om du har bakterier, så hvis den ikke har slått ut, er det mest sannsynlig et virus. (mononucleose er virus).

Be legen om også å ta Paul Bunnell test (også tegn på kyssesyken).

Lykke til du!

MVH

Vedlegg: CRP kan også slå ut på virus,så man bør i tillegg se på fordelingen av de hvite blodcellene for å sikre diagnosen bakteriell el.viral.

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Apocillin bør virke gradvis etter 2-3 dager,og Keflex er et meget kraftig antibiotikum som ikke skal brukes ved vanlige halsbetennelser.Muligens bør du sjekke muligheten for kyssesyke,og det bør gjøres en bakterie-dyrkning når det er så vanskelig å finne noe som hjelper.Oppsøk lege for videre undersøkelse hvis du ikke snart blir bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...