Gjest Jazzspilleren Skrevet 10. oktober 2003 Skrevet 10. oktober 2003 Trenger å vite hvilke toner denne akkorden består av (for piano): Bb7#11 Akkorden som står før denne er en Fm6 og etter er det en CMaj7. Melodien er "Unforgettable" i G-dur. En ting til: Når det står en trekant mellom f.eks. G og 7, betyr det stor septim? 0 Siter
miramix Skrevet 10. oktober 2003 Skrevet 10. oktober 2003 Tror det må være b d f ass d? Regner med #11 bare betyr å legge til en elver, og en elver er jo ikke annet enn en ters oktaven opp. Skjønt jeg kan ta feil:-) Har dessverre ikke sett sånn trekant du snakker om. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. oktober 2003 Skrevet 11. oktober 2003 jeg er ingen jævel på jazz, men jeg vil tro at akkorden er en Bb7 akkord med en "# for den ellevte tonen i tillegg". Skjønte du hva jeg mente? Det er forresten en evighet siden jeg dreiv med besifring, så jeg kan veldig godt mulig ta feil... ) 0 Siter
Gjest Jazzspilleren Skrevet 11. oktober 2003 Skrevet 11. oktober 2003 jeg er ingen jævel på jazz, men jeg vil tro at akkorden er en Bb7 akkord med en "# for den ellevte tonen i tillegg". Skjønte du hva jeg mente? Det er forresten en evighet siden jeg dreiv med besifring, så jeg kan veldig godt mulig ta feil... ) Regnet med det jeg også etter miramix' svar her. Men hvis den siste tonen i akkorden da blir en Diss, låter det ikke pent. For i melodilinjen er det en ren E som skal spilles sammen med denne akkorden. 0 Siter
musikeren Skrevet 11. oktober 2003 Skrevet 11. oktober 2003 Bb7#11 er en interessant akkord. Som mariaflyfly ganske riktig sier står 11 for den ellevte tonen i Bb-dur, dvs ess. I prinsippet, siden det ikke står -add#11, skal du også ha med den niende tonen, C. Men i praksis gjør en ikke det. Når det så står et kryss foran så vil det si at du skal heve den ellevte tonen en halv tone, altså blir det en E. Det som er interessant her er forholdet mellom denne Een, en forstørra kvart, og kvinten, en F, og grunntonen Bb. Mellom E og F er det jo bare et halvt sprang, og en kaller gjerne et sånt forhold for en dissonans, altså noe som ikke harmonerer, eller låter stygt, for å si det på den måten. I tillegg har du også forholdet mellom Bb og E, en forstørra kvart. Disse tonene er motpoler, akkurat som magnetens pluss og minus, på kvintsirkelen. Bb-dur og E-dur er så fjernt fra hverandre som det går an å komme, de har bare en tone til felles, og når du tar speller Bb og E sammen vil du høre at også dette er en tydelig dissonans. Kanskje ikke uten grunn at dette intervallet er kalt Tritonus, eller Diabola in musica. Deilig å briljere litt:-) 0 Siter
UHU Skrevet 11. oktober 2003 Skrevet 11. oktober 2003 Bb7#11 er en interessant akkord. Som mariaflyfly ganske riktig sier står 11 for den ellevte tonen i Bb-dur, dvs ess. I prinsippet, siden det ikke står -add#11, skal du også ha med den niende tonen, C. Men i praksis gjør en ikke det. Når det så står et kryss foran så vil det si at du skal heve den ellevte tonen en halv tone, altså blir det en E. Det som er interessant her er forholdet mellom denne Een, en forstørra kvart, og kvinten, en F, og grunntonen Bb. Mellom E og F er det jo bare et halvt sprang, og en kaller gjerne et sånt forhold for en dissonans, altså noe som ikke harmonerer, eller låter stygt, for å si det på den måten. I tillegg har du også forholdet mellom Bb og E, en forstørra kvart. Disse tonene er motpoler, akkurat som magnetens pluss og minus, på kvintsirkelen. Bb-dur og E-dur er så fjernt fra hverandre som det går an å komme, de har bare en tone til felles, og når du tar speller Bb og E sammen vil du høre at også dette er en tydelig dissonans. Kanskje ikke uten grunn at dette intervallet er kalt Tritonus, eller Diabola in musica. Deilig å briljere litt:-) Der røyk i hvertfall mine ambisjoner om å lære meg og spille gitar. Jeezes, er det mulig? 0 Siter
musikeren Skrevet 11. oktober 2003 Skrevet 11. oktober 2003 Der røyk i hvertfall mine ambisjoner om å lære meg og spille gitar. Jeezes, er det mulig? Slapp helt av. Det var bare for å blære meg. Teori kan være veldig teoretisk:-) Praksis veldig mye mer praktisk. Dessuten gjaldt dette piano. 0 Siter
UHU Skrevet 12. oktober 2003 Skrevet 12. oktober 2003 Slapp helt av. Det var bare for å blære meg. Teori kan være veldig teoretisk:-) Praksis veldig mye mer praktisk. Dessuten gjaldt dette piano. hehe, ja der kan du se! Trodde noter var noter uansett hvilket instrument det gjaldt jeg! *ler* Men jeg blir jo imponert da! Men siden nicket ditt er "Musikeren", så får du forhåpentligvis godt betalt for å vite slike ting? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. oktober 2003 Skrevet 12. oktober 2003 Regnet med det jeg også etter miramix' svar her. Men hvis den siste tonen i akkorden da blir en Diss, låter det ikke pent. For i melodilinjen er det en ren E som skal spilles sammen med denne akkorden. Du får følge oppskrifta til musiker'n! ) 0 Siter
musikeren Skrevet 12. oktober 2003 Skrevet 12. oktober 2003 hehe, ja der kan du se! Trodde noter var noter uansett hvilket instrument det gjaldt jeg! *ler* Men jeg blir jo imponert da! Men siden nicket ditt er "Musikeren", så får du forhåpentligvis godt betalt for å vite slike ting? Akkurat det der får jeg nok ikke så mye betalt for å vite. Men jeg har jo på en eller annen måte lært det, så da må det vel interessere meg litt:-) Jeg er sånn at jeg blir litt autist når det først er noe som fenger meg;-) 0 Siter
Gjest Jazzspilleren Skrevet 12. oktober 2003 Skrevet 12. oktober 2003 Bb7#11 er en interessant akkord. Som mariaflyfly ganske riktig sier står 11 for den ellevte tonen i Bb-dur, dvs ess. I prinsippet, siden det ikke står -add#11, skal du også ha med den niende tonen, C. Men i praksis gjør en ikke det. Når det så står et kryss foran så vil det si at du skal heve den ellevte tonen en halv tone, altså blir det en E. Det som er interessant her er forholdet mellom denne Een, en forstørra kvart, og kvinten, en F, og grunntonen Bb. Mellom E og F er det jo bare et halvt sprang, og en kaller gjerne et sånt forhold for en dissonans, altså noe som ikke harmonerer, eller låter stygt, for å si det på den måten. I tillegg har du også forholdet mellom Bb og E, en forstørra kvart. Disse tonene er motpoler, akkurat som magnetens pluss og minus, på kvintsirkelen. Bb-dur og E-dur er så fjernt fra hverandre som det går an å komme, de har bare en tone til felles, og når du tar speller Bb og E sammen vil du høre at også dette er en tydelig dissonans. Kanskje ikke uten grunn at dette intervallet er kalt Tritonus, eller Diabola in musica. Deilig å briljere litt:-) Dæven døtte, detta kan du! :-) Takker, nå låter det bra! 0 Siter
musikeren Skrevet 12. oktober 2003 Skrevet 12. oktober 2003 Dæven døtte, detta kan du! :-) Takker, nå låter det bra! Jo, i all beskjedenhet så er jeg rimelig dreven. Hehe;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.