Gå til innhold

Trenger hjelp med besifring

Anbefalte innlegg

Gjest Jazzspilleren

Trenger å vite hvilke toner denne akkorden består av (for piano):

Bb7#11

Akkorden som står før denne er en Fm6 og etter er det en CMaj7. Melodien er "Unforgettable" i G-dur.

En ting til:

Når det står en trekant mellom f.eks. G og 7, betyr det stor septim?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122694-trenger-hjelp-med-besifring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ingen jævel på jazz, men jeg vil tro at akkorden er en Bb7 akkord med en "# for den ellevte tonen i tillegg". Skjønte du hva jeg mente? Det er forresten en evighet siden jeg dreiv med besifring, så jeg kan veldig godt mulig ta feil... :o)

Gjest Jazzspilleren

jeg er ingen jævel på jazz, men jeg vil tro at akkorden er en Bb7 akkord med en "# for den ellevte tonen i tillegg". Skjønte du hva jeg mente? Det er forresten en evighet siden jeg dreiv med besifring, så jeg kan veldig godt mulig ta feil... :o)

Regnet med det jeg også etter miramix' svar her. Men hvis den siste tonen i akkorden da blir en Diss, låter det ikke pent. For i melodilinjen er det en ren E som skal spilles sammen med denne akkorden.

Bb7#11 er en interessant akkord. Som mariaflyfly ganske riktig sier står 11 for den ellevte tonen i Bb-dur, dvs ess. I prinsippet, siden det ikke står -add#11, skal du også ha med den niende tonen, C. Men i praksis gjør en ikke det. Når det så står et kryss foran så vil det si at du skal heve den ellevte tonen en halv tone, altså blir det en E. Det som er interessant her er forholdet mellom denne Een, en forstørra kvart, og kvinten, en F, og grunntonen Bb. Mellom E og F er det jo bare et halvt sprang, og en kaller gjerne et sånt forhold for en dissonans, altså noe som ikke harmonerer, eller låter stygt, for å si det på den måten. I tillegg har du også forholdet mellom Bb og E, en forstørra kvart. Disse tonene er motpoler, akkurat som magnetens pluss og minus, på kvintsirkelen. Bb-dur og E-dur er så fjernt fra hverandre som det går an å komme, de har bare en tone til felles, og når du tar speller Bb og E sammen vil du høre at også dette er en tydelig dissonans. Kanskje ikke uten grunn at dette intervallet er kalt Tritonus, eller Diabola in musica.

Deilig å briljere litt:-)

Bb7#11 er en interessant akkord. Som mariaflyfly ganske riktig sier står 11 for den ellevte tonen i Bb-dur, dvs ess. I prinsippet, siden det ikke står -add#11, skal du også ha med den niende tonen, C. Men i praksis gjør en ikke det. Når det så står et kryss foran så vil det si at du skal heve den ellevte tonen en halv tone, altså blir det en E. Det som er interessant her er forholdet mellom denne Een, en forstørra kvart, og kvinten, en F, og grunntonen Bb. Mellom E og F er det jo bare et halvt sprang, og en kaller gjerne et sånt forhold for en dissonans, altså noe som ikke harmonerer, eller låter stygt, for å si det på den måten. I tillegg har du også forholdet mellom Bb og E, en forstørra kvart. Disse tonene er motpoler, akkurat som magnetens pluss og minus, på kvintsirkelen. Bb-dur og E-dur er så fjernt fra hverandre som det går an å komme, de har bare en tone til felles, og når du tar speller Bb og E sammen vil du høre at også dette er en tydelig dissonans. Kanskje ikke uten grunn at dette intervallet er kalt Tritonus, eller Diabola in musica.

Der røyk i hvertfall mine ambisjoner om å lære meg og spille gitar. Jeezes, er det mulig?

Annonse

Slapp helt av. Det var bare for å blære meg. Teori kan være veldig teoretisk:-) Praksis veldig mye mer praktisk. Dessuten gjaldt dette piano.

hehe, ja der kan du se! Trodde noter var noter uansett hvilket instrument det gjaldt jeg! *ler*

Men jeg blir jo imponert da! Men siden nicket ditt er "Musikeren", så får du forhåpentligvis godt betalt for å vite slike ting?

Regnet med det jeg også etter miramix' svar her. Men hvis den siste tonen i akkorden da blir en Diss, låter det ikke pent. For i melodilinjen er det en ren E som skal spilles sammen med denne akkorden.

Du får følge oppskrifta til musiker'n! :o)

hehe, ja der kan du se! Trodde noter var noter uansett hvilket instrument det gjaldt jeg! *ler*

Men jeg blir jo imponert da! Men siden nicket ditt er "Musikeren", så får du forhåpentligvis godt betalt for å vite slike ting?

Akkurat det der får jeg nok ikke så mye betalt for å vite. Men jeg har jo på en eller annen måte lært det, så da må det vel interessere meg litt:-) Jeg er sånn at jeg blir litt autist når det først er noe som fenger meg;-)

Gjest Jazzspilleren

Dæven døtte, detta kan du! :-)

Takker, nå låter det bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...