Gå til innhold

Rotfylling - hvor vondt gjør det egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Traktus

Jeg sitter med en midlertidig fylling i en tann, og blir klam i handa hver gang jeg skal til å ringe tannlegen. Har overdreven sinnssyk tannlegeskrekk, og det faktum at jeg har ikke mindre enn to rotfyllinger foran meg, gjør ikke saken bedre.

Har jeg egentlig noe å grue meg til? Vet jo at det med smerteterskel og sånt er veldig individuelt, men noen av dere har sikkert vært gjennom dette og kan berolige meg (...eller)!?!

Takk!

Fortsetter under...

Gjest kjenner ingen ting

Kommer jo an på om det er nerve (levende) igjen i tannen som skal rotfylles.

Men bare be om full bedøvelse, be gjerne om å komme tidlig slik at du kan bedøves i god tid slik at bedøvelsen virker 100% før tannlegen begynner.

Da kommer du inn til tannlegen, hun setter sprøyten (en liten sprøyte først forå bedøve tannkjøttet (eller bedøvende spray), deretter en eller flere bedøvelsesprøyter som du ikke kjenner stort til.

Jeg ville heller gått igjennom et par barnefødsler til, enn å rotfylle...!

Bah, nåfårrugidælitt, de har sluttet å rotfylle fra undersiden via rumpa. To-tre små stikk, og halve hue er bortreist i fire timer. Dække vondere enn å gå til frisøren.

Annonse

Etter fem rotfyllinger er jeg nesten helt kvitt tannlegeskrekken min. Syns det er verre å skrape tannstein enn å rotfylle!

Rotfylling er ikke vondt så lenge du får bedøvelse hvis det er litt liv i rota, du blir bare sliten av å gape så lenge :-)

Gjest annette

Kommer jo an på om det er nerve (levende) igjen i tannen som skal rotfylles.

Men bare be om full bedøvelse, be gjerne om å komme tidlig slik at du kan bedøves i god tid slik at bedøvelsen virker 100% før tannlegen begynner.

Da kommer du inn til tannlegen, hun setter sprøyten (en liten sprøyte først forå bedøve tannkjøttet (eller bedøvende spray), deretter en eller flere bedøvelsesprøyter som du ikke kjenner stort til.

Å rotfylle er jævlig.Men må du så må du.Bedre enn å miste tanna.Du kan be om å få Sobril av tannlegen(dette er et avslappende middel i form av tablett).Be om masse bedøvelse.Har også super-duper tannlegeskrekk,men overlever da hver gang:-)

Dette klarer du

Bah, nåfårrugidælitt, de har sluttet å rotfylle fra undersiden via rumpa. To-tre små stikk, og halve hue er bortreist i fire timer. Dække vondere enn å gå til frisøren.

Nå har jeg aldri rotfyllt noe som helst, men jeg har boret vanlig i tennene. Og jeg gjentar; heller en fødsel eller to til, istedenfor tannlegeborret!!

Jeg får hjerteklapp og angst bare ved tanken på lukten og lyden hos en tannlege...! *grøss*

Å rotfylle er jævlig.Men må du så må du.Bedre enn å miste tanna.Du kan be om å få Sobril av tannlegen(dette er et avslappende middel i form av tablett).Be om masse bedøvelse.Har også super-duper tannlegeskrekk,men overlever da hver gang:-)

Dette klarer du

det gjør ikke vondt å rotfylle så lenge man er bedøvd bra nok da. Nå må du ikke skremme stakkaren da :) hehe :)

Gjest Traktus

Takk for alle innlegg.

Noen av dere burde ikke jobbe profesjonelt med å berolige folk, men jeg må nok gjøre som dere sier å få det overstått. First thing monday morning I'm gonna ringe tannlegen, og hvis jeg ikke gir livstegn fra meg her, har dere bare dere selv å takke..

Annonse

Nå har jeg aldri rotfyllt noe som helst, men jeg har boret vanlig i tennene. Og jeg gjentar; heller en fødsel eller to til, istedenfor tannlegeborret!!

Jeg får hjerteklapp og angst bare ved tanken på lukten og lyden hos en tannlege...! *grøss*

Hehe, jeg stiller alltid nesten en time tidligere enn avtalt time hos tannlegen - av to grunner: jeg elsker lukten av tannlege (ikke selve tannlegen dah, åf kårs), og så har tannlegen min en drøss med hefter av Pondus på venteværelset.

Ved ett tilfelle kikket faktisk assistenen engstlig ut på venteværelset etter et ukontrollert latterbrøl fra undertegnede. Pondus er sjef.

Hehe, jeg stiller alltid nesten en time tidligere enn avtalt time hos tannlegen - av to grunner: jeg elsker lukten av tannlege (ikke selve tannlegen dah, åf kårs), og så har tannlegen min en drøss med hefter av Pondus på venteværelset.

Ved ett tilfelle kikket faktisk assistenen engstlig ut på venteværelset etter et ukontrollert latterbrøl fra undertegnede. Pondus er sjef.

Syns HAN tannlegen lukter godt også jeg da! - du er gal! :)

men rotfylling? - det sovner jeg av - man blir jo bedøvd! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...