Gå til innhold

Seroxat og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg har i 3 år vært bruker av Seroxat mot angst og depresjon.

Dette har fungert veldig fint for meg.

Nå er jeg gravid i uke 24, og har mye angst og depresjoner.

Jeg sluttet med Seroxat da jeg oppdaget at jeg var gravid. Nå sier min lege at jeg trygt kan begynne å ta disse igjen, selv om jeg er gravid. Men jeg er engstelig, siden dette er et så nytt preparat og jeg er redd for at det kanskje ikke er godt nok testet ut.

Ønsker råd i den sammenheng.

Ønsker også gjerne å høre fra andre som er/ har vært i samme situasjon som meg.

Har også brukt en del Sobril de to siste månedene, for å kunne fungere i hverdagen.

Er dette trygt under graviditeten?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12285-seroxat-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Generelt skal man være forsiktig med bruk under svangerskap,men anbefaler at du retter spørsmålet til forum gynekologi,eller til forum barnelegen.

I et nylig utkommet hefte skriver landets to fremste eksperter (Overlege Jan øystein Berle, Bergen og Overlege dr.med. Olav Spigset) dette om SSRI og graviditet:

Selektive serotoninreopptakshemmere.

I løpet av de siste årene har det tilkommet en god del informasjon når det gjelder selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI). Det finnes mest dokumentasjon på fluoxetin (Fontex), inklusive systematiske studier der langt over tusen kvinner er fulgt opp [1, 7]. I disse studiene har man ikke sett tegn til noen overhyppighet av alvorlige misdannelser. I en av studiene er det påvist en lett økt risiko for mindre misdannelser [8], men i denne studien var også kvinnene i fluoxetingruppen eldre enn dem som inngikk i kontrollgruppen. Man kan derfor ikke vektlegge dette resultatet i særlig grad.

Dokumentasjonen for andre SSRI-preparater er mer beskjeden.

For citalopram (Cipramil)er det i litteraturen rapportert data på rundt 400 kvinner som har vært eksponert i første trimester og det har ikke vært noen tendens til økt risiko for misdannelser [4]. Tilsvarende tall for paroxetin (Seroxat) er 200-250, for sertralin (Zoloft) 150-200 og for fluvoxamin (Fevarin)rundt 100. Heller ikke for disse legemidlene er det påvist noen økt risiko for misdannelser [3, 9].

Det finnes dermed ikke data som viser at det er noen forskjell mellom de ulike SSRI-preparatene når det gjelder risiko for fosterskade, idet man ikke har kunnet påvise noen økt risiko for misdannelser for noen av dem. Siden det er fluoxetin som er best studert er det imidlertid dette preparatet man kan uttale seg om med størst grad av sikkerhet. Hvis kvinnen tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, kan man overveie å bruke det samme midlet også når hun er gravid. Man bør alltid vurdere eventuelle kliniske fordeler og ulemper for de ulike preparatene på individuell basis opp mot sikkerheten på de data som finnes når det gjelder påvirkning på fosteret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12285-seroxat-og-graviditet/#findComment-61501
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...