Gå til innhold

Sier dere mellomtrekk? ;:)

Anbefalte innlegg

Men de sier det jo ikke fordi de er "dumme" på noen som helst måte! :) det er dialekt.

Tror nok det er litt feil. Det er absolutt ikke vanlig og normal talemåte i Horten (eller Vestfold) å blande "mellom" og "gjennom". Men jeg har hørt mange si det allikevel (men ikke bare i Vestfold!), men det tror jeg faktisk kommer av uvitenhet, altså det virker som det er endel som ikke klarer å se hvilke sammenhenger disse ordene skal stå i! Akkurat som man kan ha andre problemer med språket, som lese- og skrivevansker.Og dette har ingenting med dialekt å gjøre.

Fortsetter under...

Tror nok det er litt feil. Det er absolutt ikke vanlig og normal talemåte i Horten (eller Vestfold) å blande "mellom" og "gjennom". Men jeg har hørt mange si det allikevel (men ikke bare i Vestfold!), men det tror jeg faktisk kommer av uvitenhet, altså det virker som det er endel som ikke klarer å se hvilke sammenhenger disse ordene skal stå i! Akkurat som man kan ha andre problemer med språket, som lese- og skrivevansker.Og dette har ingenting med dialekt å gjøre.

Feil, mannen min har denn edialekten, alle snakker på denne måten der han kommer fra.

På radioen spurte de det samme, -dette må da være feil? - Eksperten sa at ingenting er for feil å bedømme når det gjelder dialekt -om man ikke påberoper seg å snakke bokmål eller nynorsk (der er det regler).

Jeg synes det høres så merkelig ut.

Men det er vil ikke noe bedre å si "kjølig varmt" som vi sier i Trøndelag. Eller "Ille bra" som her i Østfold :)

Ikke "kjøli" Flisa - "kjøle" og det er noe helt annet! :o)

Feil, mannen min har denn edialekten, alle snakker på denne måten der han kommer fra.

Og han kommer fra Horten, eller Vestfold? Jeg er fra Horten selv og opplever at det slett ikke har noe med geografisk sted å gjøre, men (som jeg sa i forrige innlegg) med egne språkkunnskaper osv. Men mulig du/dere har en annen oppfatning da. Vil bare ikke ha det på meg/oss at alle derfra snakker sånn, for det er en ting som har irritert meg litt (at folk blander disse to ordene)!

Annonse

Og han kommer fra Horten, eller Vestfold? Jeg er fra Horten selv og opplever at det slett ikke har noe med geografisk sted å gjøre, men (som jeg sa i forrige innlegg) med egne språkkunnskaper osv. Men mulig du/dere har en annen oppfatning da. Vil bare ikke ha det på meg/oss at alle derfra snakker sånn, for det er en ting som har irritert meg litt (at folk blander disse to ordene)!

Nei, han er ikke fra Horten eller vestfold, men fra ei bygd lenger inn i landet.

hehe.. jeg hadde en slik taleleif tidligere i dag, da jeg skulle beskrive ulyden i bilen min til mannen på verkstedet. "Det e en sånn skrapelyd som går mellom marg og bein.."

Tenkte leeenge på hva det var som var galt i den setningen, og etterpå tenkte jeg på hvordan en lyd som går _mellom_ marg og bein høres ut som.

Fra Horten du og? Kuult! :)

Joda - eksperten på dialekter på radioprogrammet jeg hørte, SA at det var dialektform, og derfor ikke galt. De hadde rett og slett UTELATT ordet gjennom - så mellom ble brukt både som mellom og gjennom ;)

Annonse

Joda - eksperten på dialekter på radioprogrammet jeg hørte, SA at det var dialektform, og derfor ikke galt. De hadde rett og slett UTELATT ordet gjennom - så mellom ble brukt både som mellom og gjennom ;)

Ok... Er litt rart at de sier det da, for det høres ikke helt bra ut... :) Men mye i mange dialekter som høres merkelig ut da. Men litt av poenget mitt var også at dette ikke er noe som er vanlig å si i Horten, for jeg har hørt få si det der (og jeg er derfra) :)

Dialekter er helt greit, men når han som presenterer sponsorene for Kjempesjansen på NRK presterer å si Kjempekjangsen - da får jeg vondt i magan.

Han kan ikke skylde på dialekt.

Sikkert flere enn meg som ikke helt ser forskjellen på kjangs og sjanse. Blir kjangs bare brukt i betydningen "ha kjangs hos det andre kjønn"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...