Gå til innhold

Behov for hjelp men vet ikke hvor jeg skal lete


pop1365380588

Anbefalte innlegg

pop1365380588

Jeg har behov for å forstå mer av hvordan jeg har blitt meg, - og bruke den "meg" på en smartere måte. Jeg synes ikke jeg er god nok på det, og jeg må forstå mer av det. Har litt for mye gråt i meg, og har heller ikke så lange lunter om dagen. Trives veldig dårlig med det, og vet at det går utover de rundt meg som jeg er så glad i. Hvor bør jeg henvende meg, og hvilket "opplegg" bør jeg følge? Tror selv at jeg trenger en nøytral part i første omgang - men hvem er gode og hvem kan hjelpe meg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du og i hvilken livssituasjon?

Hvis du går på skole kan du undersøke om det er tilknyttet skolepsykolog, studentprest, sykepleier, helsesøster, filosof eller lignende.

Jobber du i en bedrift så har dere kanskje bedriftshelsetjeneste som du kan benytte deg av?

Ellers er det vanlig å kontakte lege for å få hjelp der eller videre henvising til psykiater eller psykolog.

Hvis legen din mener at du er i stand til det kan det hende du må skrive brev om deg selv til ulike privatpraktiserende psykologer for å få time. (Dette er forklart i andre innlegg her på forumet)

Om du renger hjelp raskere eller om det du sliter med gjør at du ikke er istand til å skaffe slik hjelp på egenhånd så bør legen din henvise deg til en distriktspsykiatrisk poliklinikk hvor du kan få hjelp.

Legehjelp og psykologhjelp samt utgifter på medisiner på blå resept kan du skrive opp på et egenandelskort. Når beløpet når 1340 kr får du frikort og fri behandling og medisiner resten av året.

Har du dårlig økonomi kan du også få dekket det som går opp til denne grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom det er viktigere å forstå seg selv og vite hvorfor en er som en er, enn å bli bra fra en eller flere plager, er insiktsorientert, dynamisk psykoterapi å anbefale.

Det kan du få hos privatpraktiserende og på alle psykiatriske poliklinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lære og forstå deg selv, og finne ut hvorfor du reagerer som du gjør, så anbefaler jeg en god astrolog, de kan bidra i slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...