Gå til innhold

Stram livmor


Gjest Tuttifruttii

Anbefalte innlegg

Gjest Tuttifruttii

Kjære jordmor.

Jeg er gravid i 19. uke nå, og føler meg i bedre form enn på månedsvis.

I helga har jeg hatt rundvask til jul, og har strevet ganske mye - høyt og lavt. Jeg kjente etterhvert at jeg ble sliten, og ville slappe av en stund (Vil ikke slite meg helt ut). Da kjente jeg at livmoren ble skikkelig stram og hard en liten stund, før den ble normal igjen. Hva kunne det være og er det vanlig?

Ellers kjenner jeg mye liv nå. Jeg lurer på NÅR skal man kjenne etter liv hver dag for å være på den sikre siden?

Til slutt lurer jeg på dette med termin. Jeg fikk ultralydtermin en uke etter menstermin. Er det UL-terminen dere går etter når dere gir folk fødselspermisjon?

På forhånd takk!

Hilsen Tuttifrutti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde nok en kynner - kroppens måte å si fra at du må roe litt ned på. Så lenge du ikke får mange og tette er det ingen fare. Faktisk sier man at hvis kvinnen har en del kynnere utover i svangerskapet så går fødselen lettere - stemte for min del. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är antagligen din första förvärk(kynnere) som du har märkt av. Förvärkar kan man kjänna från vecka 18 och kommer sig av att livmodern gjör sammandragningar för att träna sig inför förlossningen. Förvärkar som bara kommer va och till är helt normalt. Kommer de ofta och efter ansträngning är det en varningssignal(teign) på att du skall ta det mera med ro. Då har du kanskje haft en för hård fysisk belastning.

Det är ännu allt för tidigt att kjänna efter liv varje dag. När man skall börja gjöra detta finns det ingen regel på. Kanske kan det vara bra att kjänna att det är liv varje dag efter vecka 25?

Det är ultraljudsterminen som räknas när det gjäller bestämmelse på när förlossningen kan beräknas. Jag tror därför att det är ultraljudstermin som trygdekontoret går efter.

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...