Gå til innhold

Hjelp jeg har høyt blodtrykk


RiB

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne født 1949.

I 1999 var mitt blodtrykk 120/70, menstruasjon var enda regelmessig. Jeg søkte da råd får nedstemthet en gang i måneden og fikk da anbefalt Kliogest som jeg har brukt fram til 7.10 i år. Kliogest har fungert godt for meg, ingen humørsvingninger og tiltakslyst på topp.

I juni i år ble jeg plaget med svimmelhet og jeg oppsøkte lege igjen. 6.6.03 viste blodtrykket 165/90 og jeg fikk foreskrevet blodtrykkmedisinen Cencyl med kaliumklorid. Etter å ha spist Cencyl i 4 dager målte jeg blodtrykket igjen,da viste det 155/90. 22.7 målte det 130/80, 9.9 155/84. Sluttet med Cencyl den 9.9. og tok 24T blodtrykkmåling den 30.9 Den viste gjennomsnitt på dag 160/91, natt var også for høyt. Etter råd fra min fastlege mente han at det var Kliogest som var årsaken til mitt høye blodtrykk og har siden ikke inntatt dette. Nå kjenner jeg meg i dårlig form og lurer på om jeg kan innta andre preparater for overgangsplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til RiB.

Vanligvis anbefales Kliogest utelukkende til kvinner som har hatt menopause (sluttet å menstruere) i minst 1 år. Det ville være mer logisk å gi deg et annet østrogen-preparat for dine hormoninduserte symptomer.

Kliogest er ikke rapportert å gi blodtrykksforhøyelse som bivirkning.

Ditt blodtrykk (basert på 24-timers måling, som forøvrig er den beste måten å kartlegge trykket på, samt å vurdere effekt av blodtrykksbehandling) er definitivt for høyt. Det er ønskelig at du får revurdert dette, og helst blir satt på annen behandling som effektivt normaliserer trykket.

Jeg forutsetter at du gjør det du selv bør ha kontroll over for å oppnå normalisering : eliminere eventuell overvekt, drive regelmessig mosjon (aerob trening) og at du ikke røyker.

Hvis dine klimakterielle plager er like besværlige bør du diskutere dette på ny med din lege, med henblikk på å få annen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...