Gå til innhold

Hvordan vite når fødsel er i gang


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Har termin den 19/12, og i går hadde vi samleie, for om mulig å "hjelpe til litt". Så fikk jeg vonde kynnere/ rier med 3-4 minutts mellomrom. Dette begynte i 00.30 tiden. Har hatt kynnere halve svangerkapet, men ikke så vonde som dette! Hadde skikkelig vondt i korsryggen, og menssmerter. De varte i 50-70 sekund. Tenkte lenge på å ringe til fødeavdelingen, men ville liksom ikke reise inn dit unødvendig, forstyrre nattesøvnen til mannen min som skal på jobb osv. Prøvde et varmt bad, kynnerne forsvant IKKE. Ble litt mindre vonde. Men da jeg syns de forandret seg litt da jeg reiste meg opp, så bestemte jeg meg for å prøve å sove. Sovnet ca 04.30, med varmepute på korsryggen, og da jeg voknet kl. 07.00, så var det borte.

Nå i dag så har jeg vanlige kynnere (ikke vonde). Jeg lurer jo på om hvordan jeg skal vite når jeg skal reise inn. Det var vel samleiet som utløste disse vonde kynnerene, (jeg fikk ikke orgasme, men det er jo en "jobb" i seg selv). Er dette tegn på at jeg skal føde snart? Skulle nesten ønske at vannet gikk, slik at jeg visste at jeg MÅTTE ta kontakt med fødeavd. Dersom jeg hadde ringt med disse "symptomene" så hadde jeg vel blitt bedt om å komme inn? Bare for å bli sendt hjem i dag eller? Må legge til at jeg ikke har hatt noen blødning i det siste, og hodet hadde ikke festet seg på kontroll på tirsdag (var im. på vei ned). Åpning har de ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

at jeg har hatt litt diare/ vært småkvalm de siste dagene. Smertene ved kynnerene/riene strålte også nedover innsiden av beina.

Jeg prøvde altså å sitte og så reise meg opp med en gang jeg fikk en ri, og da syns jeg den forandret seg, men bare av og til.

Har så lyst til å sjekke om jeg har åpning eller noe, (har prøvd selv, men kommer ikke langt nok inn tror jeg). Skal jeg ringe fødeavd. dersom jeg opplever dette en gang til? Men nå har jeg bare vanlige kynnere. Tror ikke jeg orker flere samleier, dersom jeg skal få flere slike vonde/søvnløse netter etterpå uten noe resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at jeg har hatt litt diare/ vært småkvalm de siste dagene. Smertene ved kynnerene/riene strålte også nedover innsiden av beina.

Jeg prøvde altså å sitte og så reise meg opp med en gang jeg fikk en ri, og da syns jeg den forandret seg, men bare av og til.

Har så lyst til å sjekke om jeg har åpning eller noe, (har prøvd selv, men kommer ikke langt nok inn tror jeg). Skal jeg ringe fødeavd. dersom jeg opplever dette en gang til? Men nå har jeg bare vanlige kynnere. Tror ikke jeg orker flere samleier, dersom jeg skal få flere slike vonde/søvnløse netter etterpå uten noe resultat!

Hei Edel

Vi prøvde også dette, 2 ganger har det vært svært effektfullt ( termin 16). En gang uten noen effekt. Opplevde omtrent det samme som deg, sterke kynnere, "sug" nedover, minus søvn fra 04-08. Oppe og gå, kynnerne ble ikke svakere. Jeg gikk ikke i dusjen, så jeg vet ikke hvordan de hadde utviklet seg der. Trodde faktisk at nå var det noe på gang, men det gav seg......

Uansett, så er det vel utvikling i riktig rettning :-)

Er spent på hva jordmor svarer deg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan legge til at jeg fikk opplyst ved de to første svangerskapene at jeg skulle GÅ i trapper! Første gangen jeg hørte det så var jeg innlagt på sykehuset med rier, og ble sendt ut i trappeoppgangen for å få satt fødselen skikkelig i gang. Så da jeg venta nummer 2, så når termin var der, og jeg var blitt lei av å vente på "resultater" så var trappa god å ha. Når jeg kjente at disse kynnerne kom så tok jeg noen runder i trappa. (og ja jeg holdt nok på flere enn 2 dager.... så om dette hjalp vil jeg aldri få vite... men vannet gikk no til slutt :)....) Kan hende at jeg var "heldig" med at jeg bodde i blokk med 5 etg.... det er jo ikke alle som har en trapp lett tilgjengenlig.

Har også hørt om dette med samleie før, men vet ikke helt om jeg tror på det. Det er jo ingen som vil få vite 100% at det var DET som startet fødselen. Det kan jo bare være tilfeldigheter for at en hadde sex, eller gikk i trappa akkurat den dagen fødslen starta.

Jeg kommer HELT SIKKERT til å prøve det samma som "alle" andre hiver seg på når ventetida blir for lang..... men jeg har ikke termin før til sommeren så jeg haster ikke noe med det for øyeblikket.

Du får ha lykke til videre....knøttet kommer når han/hun er klar for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är nog inte ovanligt att man kan uppleva så som du har gjort efter ett samlag. Detta behöver inte betyda dina förvärkar(kynnere) var till ingen nytta, din livmoderhals har nu kanske mognat . Att ha mycket förvärkar är inte ovanligt. Jag tycker att du kan avvakta med att kontakta förlossningen, tills dina sammandragningar har blivit regelbundna. Om du har nära till sjukhuset kan du vänta tills det är 5 min mellan sammandragningarna. Så länge som du kjänner dig trygg hemma, kan du fortsätta att vara hemma. När du inte känner dig trygg längre, är det dags att kontakta förlossningsavdelningen och säga att du önskar att komma in.Är du orolig för något, skall du givetvis ringa till förlossningen för en vurdering. Så länge som du lyckas att somna, har inte förlossningen startat och du behöver inte vara orolig för att du inte skall kjänna att förlossningen har startat. De riktiga värkarna(rierne) som man har när förlossningen har startat, är onda och kjänns som starka menssmärtor eller ut i ryggen. Vi får hoppas att förlossningen "är runt hörnet". Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...