Gå til innhold

Spørsmål ang. sædprøve!!


missie

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sende samboer'n for å ta en sædprøve. Men så er det en del ting jeg lurer på:

1. Må man ha prøvd å bli gravid i en viss periode for å kunne få ta en sædprøve?

2. Er det bare å ringe til legen å si at man vil ta en sædprøve? Eller må man kontakte sykehuset?

3. Kan man levere prøven hos legen eller må man levere på sykehuset?

4. Hvor lang tid tar det før man kan levere prøven?

5. Hvor lang tid tar det før man får vite resultatet av prøven?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Missie.

Skal prøve å svare så langt jeg vet...

1. Må man ha prøvd å bli gravid i en viss periode for å kunne få ta en sædprøve?

Svar: Tror ikke det,men det er legen/gynekologen som skriver ut rekvisisjon som du må levere sammen med sædprøven.

2. Er det bare å ringe til legen å si at man vil ta en sædprøve? Eller må man kontakte sykehuset?

Svar:Legen utsteder rekvisisjonen,men du bestiller selv til for innlevering (noen leger gjør dette for deg)

3. Kan man levere prøven hos legen eller må man levere på sykehuset?

Svar:I vårt tilfelle leverte vi til sdlaboratoriet ved Haukeland sykehus.Hvis du bor på et sted med lang vei til sykehus regner jeg med at det går an å få levert til et legekontor med "større" laboratorie.

4. Hvor lang tid tar det før man kan levere prøven?

Svar: Prøven skal leveres innen 30-60minutter etter den er tatt.

5. Hvor lang tid tar det før man får vite resultatet av prøven?

Svar: ca 3 uker.

Din mann har ingenting å grue seg for. Min syntes selvsagt at dette var litt flaut,men det var raskt glemt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1. Man vil som regel kreve at dere har forsøkt å oppnå graviditet i over et år.

2. Man må ha henvisning fra sin lege. Det er mulig at noen private klinikker som Volvat undersøker sæd uten henvisning, men da må man betaler mer.

3. Prøven må leveres på det aktuelle laboratorium

4. Det avtales med det enkelte laboratorium avhengig av deres kapasitet.

5. Det er individuelt fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...