irre Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 leste litt i eldre innlegg, om at du hadde vært hos politiet?? Dette er noe jeg har tenkt lenge på, men vil ikke anmelde den siste saken. Vært igjennom det en gang før og orket ikke tanken på avhør, rettssak og alt som hører med en gang til.. Men er det kanskje gått for lang tid for meg til å kunne gjøre det, 5 år?? Nå lurer jeg fælt?? For jeg har ofte tenkt tanken på å anmelde, men dette hørtes jo bedre ut... Hjelp meg om du kan... klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123200-mariamor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamor Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei nok en gang! Er ikke ekspert på foreldelsesfrister... men i utgangspunktet er det aldri for sent å anmelde. Spørsmålet går mer på sannsynligheten for at personen blir dømt. I mitt tilfelle ville aldri gjerningsmannen bli dømt av ulike årsaker. Litt spesiell sak. Men jeg valgte å gå til politiet av ulike årsaker. En ting var at sannsynligheten for at denne fyren både har og vil forgripe seg igjen er særedeles tilstede. Ville ikke være den som sitter og ser på evt. andre ofre ikke bli trodd. Samtidig som jeg har lettet samvittigheten ved at jeg har gjort nesten alt jeg kan, uten å anmelde. Politiet tok meg godt i mot, måtte skravle litt med vakta først, men fikk snakke med en etterforsker ganske kjapt så fort jeg sa det dreide seg om seksuelle overgrep. Damen jeg snakket med var veldig ålreit, sa at dersom jeg valgte å anmelde, så har de plikt til å etterforske saken. Men hun forstod at jeg ikke ønsket dette. Hun sa derimot noe som fikk meg til å tenke litt. at dersom jeg førte til at saken ble ført frem i lyset så ville antakelig andre ofre dukke opp. Det politiet nå gjør i mitt tilfelle er at de sjekker opp om det finnes saker på denne personen fra før av, evt tar kontakt med meg dersom mine opplysninger kan være aktuelle. Navnet hans blir oversendt til sedelighetsavdelingen, med mitt navn i tilknytning til ham. Jeg sa meg faktisk villig til å vitne dersom det skulle dukke opp flere saker. Da slipper nå jeg unna det å "være den som anmeldte" Overgriperen er en nær venn av familien og en del av lokalsamfunnet på stedet jeg kom fra. Men du, aner ikke stort om hva saken din dreier seg om. Likevel så har du muligheten til å gå til politiet, si det du orker,for så evt. å ta kontakt senere dersom du velger å anmelde senere. Blir enklere da. Jeg ble ikke nødt til å gå i detalj, sa grovt sett hva det dreide seg om. I og med at jeg kom på eget initiativ så satt jeg med kontrollen. Det var også veldig godt for meg å faktisk få politiets reaksjon på det jeg har vært igjennom. Viktig for å godta, for å vite at det var ufattelig galt, at de tok meg og mine opplevelser svært alvorlig. 5 år er faktisk ikke så lang tid. Selvsagt så minsker sannsynligheten for at han blir dømt for hver dag som går, selvfølgelig avhengig av bevismengden. En annen ting: Fortalte du det til noen i forholdsvis nær tid til overgrepene? For disse stiller visstnok sterkt som vitner... Vil anbefale det (og alle andre) å ta turen til politiet, uansett om du velger å anmelde eller ikke. kan ikke garantere at alle vil bli like godt tatt imot som det jeg ble, men det er et utrolig viktig skritt i riktig retning! Mye ble lettere etter turen til politiet i allefall! Har ikke helt gått opp for meg hva jeg faktisk har gjort enda, men.... klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123200-mariamor/#findComment-746414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
scorpio 74 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei vennen! This is gamlemor calling! Fikk en innskytelse om å gå inn på doktoronline i dag! Har tenkt på deg flere ganger i dag..... Forstår du ikke har det lett om dagen, men du er den tøffeste jeg vet om. Du klarer dette oxo selv om det ikke er lett. Husk en ting det er ingen som tenker at du bryr noen med dine problemer, venner er der for brys!! Det er jo derfor vi har venner, for og kunne dele gleder og sorger, nedturer og oppturer. Ting kan gjerne fortelles 1000 ganger uten at det gjør noe! Det er faktisk det eneste som hjelper, prate, prate og atter prate. Jeg håper jeg ser når du ikke har det bra! La masken falle vennen! Forresten sjelden jeg ser deg for tiden, min skyld. ( dårlig samvittighet ) Savner deg og samtalene våre! Håper jeg snart kan gjøre noe med det... Liker ikke at du ikke har det bra om dagen. Det som er synd er at overgrep er noe som setter dype spor i sjelen og dukker opp igjen med jevne mellomrom å pirker litt i enn.Akkurat som for å si ifra om at du har vel ikke glemt. Hadde en sånn opplevelse selv her om dagen! Det er så sinnsykt jævlig at ting ikke kan slippe taket helt så man kunne være helt FRI... Det som gjør det lettere er at nedturene blir enklere å komme seg opp av. Og ikke minst at man blir tryggere på hvordan man skal takle ting. Jeg tror det er alfa omega å jobbe med selvtilitt/selvbilde så man får en trygg plattform å stå på. Da er det oxo enklere å takle situasjoner hvor følelsene bare blir kaos. Men ofte så trenger man hjelp utenifra for å rydde litt opp i en selv. Folk som kan sette tanker og følelser litt på plass og ikke minst hjelpe en til å finne svar på alle hvorfor`ene en sitter med. Ofte så kan det hjelpe å prate med en god venn Jeg syntes du skal ta opp røret å ringe hun du fortalte ting til i fylla. Selv om det ikke er lett så er jeg sikker på at hun forstår deg veldig godt. Husk at jeg er her hvis du skulle trenge meg. For å prate litt eller bare finne på no skøy =) Glad i deg vennen! Stå på. Klemz Gamlemor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123200-mariamor/#findComment-746548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrigal Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Er det snakk om voldtekt - så er foreldelsesfristen i såfall 10 år, og ikke mindre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/123200-mariamor/#findComment-747495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.