Gå til innhold

Ang. def. på aleneforsørger


snufsehufs

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest definisjonen på aleneforsørger, og lurer på om det også vil gjelde meg.

Min samboer har flyttet til hjemlandet sitt for å jobbe/ta utdanning på ubestemt tid. Vi har et barn sammen på 1 1/2 år. Vi forsøker å være sammen, altså å ha et forhold, selv om jeg blir boende i Norge. Siden han ikke har noen inntekt å snakke om i hjemlandet er det jeg som betaler alle utg. mht barnet vårt.

Det er også slik at det jeg som må reise til han for at vi skal holde kontakten og at han skal få se barnet sitt. Dette kommer jeg til å gjøre ca 1 gang i måneden med et opphold da på maks 14 dager. Han har ingen muligheter til å reise til Norge mens han er i hjemlandet pga arbeidsforhold.

Spørsmålet er: kvalifiserer dette til at jeg er aleneforsørger (vi har delt foreldrerett, skrev under ved fødselen)? Vi har fortsatt et forhold, barnet og jeg bor i Norge, men reiser til hjemlandet hans på besøk på opptil 14 dager.

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det kommer kanskje an på hvor god du er til å argumentere...

Loven er til for å tolkes, og hvis du har lest Rikstrygdverkets sin tolkning opp mot lovteksten, så kan du jo bestemme deg for å være uenig med denne, kjøre en klagesak og se hva Trygderetten sier. Men ofte har Rikstrygdeverket nettopp Trygderettens kjennelser som grunnlag i sin tolkning, og i så fall må du via de ordinære domstoler for å overprøve dem.

Viktige kjennelser fra Trygderetten har trygdekontorene tilgang til i sine arkiver.

Jeg kommer ikke inn på Lovdata i øyeblikket, men her er link til RTV rundskrivet:

http://www.lovdata.no/rsk/rtv/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...