Gå til innhold

Kynnere og kort livmorhals


Gjest zita

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gravid i uke 28 og jeg har nettopp vært hos gynokologen min. Jeg er laserkonisert for noen år siden og har da litt kort livmorhals. På helsekortet mitt skrev hun cervdese(?), bløt, 19mm.

Barnet ligger i seteleie (S/F). De siste dagene har jeg hatt endel kynnere synes jeg. Så fort jeg legger meg på ryggen så strammer magen til som en hard ball, varer ca.1/2 min. og går over. Det kommer flere ganger om dagen,men bare når jeg ligger på rygg. Det gjør ikke vondt, kjenner bare at det strammer til....

Legen min har jo sagt jeg må ta det med ro, men vet ikke helt hvor mye med ro. Bør jeg sitte /ligge meste parten av tiden. Hadde tenkt å bli med samboer å kjøpe noen julegaver denne uka, men vet ikke om jeg tør. Har hengt meg litt opp i at livmorhalsen er bløt og jeg er jo bare 28 uker. Er det normalt? Når livmorhalsen er bløt vil ikke det si at den er moden, og ikke lenge til fødsel?

Tror du jeg vil føde før termin?

Fikk ikke spurt om dette for jeg leste på helsekoret når jeg kom hjem, men hadde det vært alvorlig hadde hun vel sagt i fra.

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det står säkert cervix , som betyder livmoderhals, är blöt och 19 mm. Eftersom du är koniserad, så är inte 19 mm spesiellt kort, utan normal längd på livmoderhalsen. Att den är blöt, behöver inte betyda att du kommer att föda före termin. Att få kynnere av och till i vecka 28, hör till och är helt normalt. Du får dem bara när du lägger dig på ryggen och de går över fort. Det är bara om dina kynnere kommer ofta ,blir varaktiga och regelbundna som du skall kontakta förlossningen(föden) för en undersökning. Om du inte har mycket kynnner kan du tryggt vara med och köpa julklappar. Lyssna på kroppen när dina kynnere kommer. De kommer oftast efter ansträngning(vilket de inte verkar ha gjort hos dig) och är en signal(teign) på att du skall ta det mera med ro. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...