Gå til innhold

Utleie av hus...


Gjest frankiee

Anbefalte innlegg

Gjest frankiee

Hei!

Jeg lurer på... Jeg skal snart flytte til en annen kant av landet,og tenkte leie ut huset.Altså 2 leiligheter. Kan jeg på noen måte "slippe" å betale skatt? Evnt hvor mye må jeg betale?

Tenkte nemlig lure meg unna,hvis det går.. Kunne f.eks få de i den ene leil.til å betale kontant,mens de andre til å overføre til min konto. Kan ligningskontoret lett oppdage det eller? (Se at jeg ikke lenger skatter til den kommunen jeg bodde i når det blir skatteoppgjør??)

Har du et GODT råd til meg,hvordan kan jeg gjøre det...?

Tenker det er flere som har tenkt tanken..vi betaler nok skatt som det er!!

Enig?

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ligningskontoret (LK) der boligen du vil leie ut ligger som er ansvarlig for beskatning av denne, og ikke LK der du flytter til.

LK vet at boliger sjeldent står tomme, så om du flytter vil de anta at den leies ut.

Du skal levere utleieskjema til LK, og de vil kunne stille spørsmål til om leieinntektene er lave.

Leietakerne dine vil sannsynligvis melde flytting til boligen din, dette har LK full oversikt over.

Om du skal snike deg unna er nok det sikreste at du selv ikke melder flytting, at du later som om du fortsatt bor der. Og får en av leietakerne til å ettersende post.

Husk også at om du har bodd i boligen selv i minst halve året, er leieinntekter resten av året skattefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ligningskontoret (LK) der boligen du vil leie ut ligger som er ansvarlig for beskatning av denne, og ikke LK der du flytter til.

LK vet at boliger sjeldent står tomme, så om du flytter vil de anta at den leies ut.

Du skal levere utleieskjema til LK, og de vil kunne stille spørsmål til om leieinntektene er lave.

Leietakerne dine vil sannsynligvis melde flytting til boligen din, dette har LK full oversikt over.

Om du skal snike deg unna er nok det sikreste at du selv ikke melder flytting, at du later som om du fortsatt bor der. Og får en av leietakerne til å ettersende post.

Husk også at om du har bodd i boligen selv i minst halve året, er leieinntekter resten av året skattefritt.

Du betaler forresten 28 % skatt på nettoleien (leieinntekter - kostnader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...