Gå til innhold

Usikker og redd

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ny her og usikker. Problemet er jeg ikke er sikker på om det jeg har opplevd kan kalles overgrep. Jeg kan nesten ikke snakke om det en gang.

Men har det veldig vondt for tida og tror jeg trenger hjelp for dette går ikke lenger. Saken er at jeg sa ikke nei. Jeg gjode ikke noe særlig motstand. Godtok det på en måte fordi jeg ikke så noen annen løsning slik situasjonen var. Han sa at han trengte meg, om jeg ikke kunne ta hensyn til han osv osv. Det ble som et være eller ikke være.

Jeg sliter med en enorm skyldfølele og klump i magen. Klarer ikke være for nær andre mennesker, og i det siste har det gått bare nedover med humøret. Vet ikke hva som skjer. Klarer ikke mer snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123560-usikker-og-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, velkommen til forumet. Så fint at du tør å skrive her, vi har alle vært nye en gang. Og vi vet hva det går i.Jeg tror du trenger noen å snakke med, men kanskje det er lettere å skrive her i begynnelsen? Har du noe profesjonell hjelp? Psykolog eller støttesenter mot seksuelle overgrep? Forstår at du synes det er fryktelig vanskelig å snakke om disse tingene, det er ikke noe rart i det hele tatt. Mange synes det er lettere å skrive, for da slipper man å si tingene høyt.

Mange som blir utsatt for overgrep gjør nettopp ikke noe særlig motstand. En blir handlingslammet på en måte. Og det er veldig vanlig med skyldfølelse selv om det egentlig er overgriper som sitter med hele ansvaret. Derfor blir det så vanskelig å snakke om. Og derfor gjør det så fryktelig vondt. Kan jeg få spørre deg hvem som gjorde dette? Jeg mener ikke navn og sånn, men var han eldre enn deg? Hvilket forhold har du til ham? Venn, kjæreste, lærer, familie, andre? Du behøver ikke å svare hvis du ikke vil. Men kanskje det er lettere å skrive det til noen som ikke vet hvem du er?! Uansett hvem han er så er det et overgrep hvis dette var noe du ikke ville. Og det har jo helt klart gjort det vanskelig for deg etterpå. Sånn som situasjonen din er nå er det ihvertfall viktig at du får hjelp slik at du kan få det bedre. Håper du kan føle at dette hjelper deg. Vi er her ihvertfall. Ønsker deg masse lykke til. Klem hvis du vil ha

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123560-usikker-og-redd/#findComment-748867
Del på andre sider

Kjære deg, velkommen til forumet. Så fint at du tør å skrive her, vi har alle vært nye en gang. Og vi vet hva det går i.Jeg tror du trenger noen å snakke med, men kanskje det er lettere å skrive her i begynnelsen? Har du noe profesjonell hjelp? Psykolog eller støttesenter mot seksuelle overgrep? Forstår at du synes det er fryktelig vanskelig å snakke om disse tingene, det er ikke noe rart i det hele tatt. Mange synes det er lettere å skrive, for da slipper man å si tingene høyt.

Mange som blir utsatt for overgrep gjør nettopp ikke noe særlig motstand. En blir handlingslammet på en måte. Og det er veldig vanlig med skyldfølelse selv om det egentlig er overgriper som sitter med hele ansvaret. Derfor blir det så vanskelig å snakke om. Og derfor gjør det så fryktelig vondt. Kan jeg få spørre deg hvem som gjorde dette? Jeg mener ikke navn og sånn, men var han eldre enn deg? Hvilket forhold har du til ham? Venn, kjæreste, lærer, familie, andre? Du behøver ikke å svare hvis du ikke vil. Men kanskje det er lettere å skrive det til noen som ikke vet hvem du er?! Uansett hvem han er så er det et overgrep hvis dette var noe du ikke ville. Og det har jo helt klart gjort det vanskelig for deg etterpå. Sånn som situasjonen din er nå er det ihvertfall viktig at du får hjelp slik at du kan få det bedre. Håper du kan føle at dette hjelper deg. Vi er her ihvertfall. Ønsker deg masse lykke til. Klem hvis du vil ha

Tusen takk for svaret.

Det var en jeg var sammen med veldig lenge, et år eldre en meg. Han var klar over at jeg ikke ville. Men jeg godtok det på en måte etter hvert. Ble fullstendig knust da han likevel gjorde det slutt, for han var på en måte alt jeg hadde. Det er mange år siden. Har ikke hatt noen forhold siden. Han prøver fremdeles å få kontakt med meg nå og da, men har ikke gitt noe respons de to siste årene. Jeg sliter med å skjønne hva som egentlig skjedde. Men tror det kan vær en grunn til hvordan jeg har det nå... Føler et enormt behov for noen som kan forstå dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123560-usikker-og-redd/#findComment-749095
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...