Gå til innhold

Etter fødselen


nenne

Anbefalte innlegg

Hei -

jeg hadde en ganske komplisert fødsel for ca. 2.5 måneder siden(vakum+tang)med endel rifter og klipp. Det har igrunnen grodd bra etter fødselen, så nå er jeg bare opptatt av bekkenbunnsmuskulaturen min. Jeg trente endel knipeøvelser før fødselen, og tror egentlig jeg hadde sterke muskler. Får alle problemer med svakere bekkenbunnsmuskulatur etter graviditet/fødsel? Jeg trener knipeøvelser stort sett hver dag og har fått bekreftet av gynekolog at jeg gjør det riktig. Jeg ønsker nå å begynne å trene magemuskler, men har fått vite at jeg bør være forsiktig med det før bekkenbunnsmuskulaturen er opptrent. Hvordan vet jeg at den er sterk nok til å begynne å trene mageøvelser? Hvordan vet jeg evt. om jeg fortsatt lekker ved hopping etc.? Er dette noe jeg definitivt vil kjenne/merke? Jeg er ganske plaget med luft i skjeden. Har dette også noe med bekkenbunnsmuskulaturen å gjøre, eller er det noe som vil rette seg etterhvert som jeg går sammen i skjeden og hormonene roer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är bra att du tränar bäckenbottenmuskulaturen efter förlossningen. Den har då varit uttänjd och det tar en god stund före den blir som förut. Jag tycker gott att du kan börja att träna magmusklerna redan nu. Jag har faktisk inte hört att man inte skall träna dem innan bäckenbottenmuskulaturen är återställd. Är detta sant? Det är vanligt att det är mera luft i slidan efter en förlossning men detta kommer att minska , när den har blivit återställd. Du märker gott om du läcker vid hopp. Gjör du inte det, är det bara att gratulera! Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är bra att du tränar bäckenbottenmuskulaturen efter förlossningen. Den har då varit uttänjd och det tar en god stund före den blir som förut. Jag tycker gott att du kan börja att träna magmusklerna redan nu. Jag har faktisk inte hört att man inte skall träna dem innan bäckenbottenmuskulaturen är återställd. Är detta sant? Det är vanligt att det är mera luft i slidan efter en förlossning men detta kommer att minska , när den har blivit återställd. Du märker gott om du läcker vid hopp. Gjör du inte det, är det bara att gratulera! Lycka till vidare!

Var på svangerskapskurs for få uker siden, der ble det av fysioterapauten understreket sterkt at vi ikke må begynne rett på magemusklene, men ta bekkenet først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...