Gå til innhold

Overgangsalder.


samos1365380591

Anbefalte innlegg

samos1365380591

Kvinne 51 har hatt mens med lengre og lengre intervaller siste året. Siste mens juli 2003. Jeg har stadig vekk menssymtomer med murring nederst i maven og en "tung"/oppblåst følelse i maven omtrent som når jeg vanligvis skal ha mens. Er dette normalt?Dersom det er en mens i livmoren er det farlig dersom den ikke kommer ut? Vil den komme ut av seg selv etter hvert i så fall? Fikk Provena tabl for ca 1 år siden for å få mens etter at den hadde vært uregelmessig en tid. Jeg kan vel ikke ta slike tabletter "hele tiden" for at mensen skal komme. Er det vanlig og sjekke seg for å finne ut om livmorslimhinnen inneholder mens-blod? Jeg kan nevne at jeg har og har hatt mye hetetokter så jeg er temmelig sikker på at jeg er i overgangsalderen. Føler meg ellers i god form.Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er helt normalt for overgangsalderen. Eggløsningen svikter og det produseres ikke hormonet progesteron som regulerer blødningen. Provera er midlet som erstatter progesteron, så det anbefaler jeg deg å ta det i 14 dager hver annen måned. Hvis det har samlet seg blod i livmoren, vil det bli blødning et par dager etter siste tablett (evt litt før). Har det ikke samlet seg blod, uteblir mensen og da er du kommet til overgangsalderen.

Hvis dine hetetokter er plagsomme, kan du bruke Novofem som tilfører ’progesteron’ å samme måte som Provera, men som har litt østrogen i tillegg.

Du spør om det er farlig at livmoren ikke blir tømt. Både ja og nei. Hvis det gjennom flere år har dannet seg unkontrollert slimhinne, kan det dannes uregelmessige celler som ubehandlet kan bli til kreft (ganske visst en snill form). Det vil før det kommer så langt vise seg ved en unormal, evt kraftig blødning. Med kunstig progesteron-tilførsel hindrer man en uheldig utvikling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...