Gå til innhold

Helvetes kaniner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har de gnagd seg ut igjen!! og denne gangen GJENNOM netting.

Hva liker kaniner å gnage på? Dør de av kvalme hvis jeg gir de en bergenser?

Nei, nå er det på tide å ta bort uteburet ass. Bare inne fra nå av - til mor kommer.

Skrevet

Bergensere liker de ikke...fysj!

Men saltsteiner er veldig smart å kjøpe. De holder tennene nede , de får i seg de "saltene" de skal ha , samt at gnagerlysten dempes ;o)

Fås kjøpt hos dyrebutikkene...

Skrevet

Bergensere liker de ikke...fysj!

Men saltsteiner er veldig smart å kjøpe. De holder tennene nede , de får i seg de "saltene" de skal ha , samt at gnagerlysten dempes ;o)

Fås kjøpt hos dyrebutikkene...

kaniner er ikke gnagere og skal ikke ha saltstein ...

Kanskje jeg bare skulle stikke i skogen og hogge ned et tre? :)

Skrevet

Er ikke kaniner gnagere? *lurer* Kanskje ikke? Smågnager? Mellomgnager? Storgnager da?

Forstår meg forsåvidt ikke på dette med kaniner, de er jo som sauer: gnage/ete/drite/gnage/ete/drite...

Pene er de jo, men likevel!

;-D

Skrevet

Ha...nå søkte jeg på saltstein og kaniner og det ploppet opp på ALLE sidene at kaniner skulle ha saltstein i burene sine ;o)

Eks. :

"I både inne og utebur må du ha en matskål, drikke-

automat(eller drikkeskål), friske kvister og en saltstein."

Jeg har solgt hundredevis av kaniner , og alltid fortalt dem at saltstein er viktig ; så nå begynte jeg og lure litt selv (",)

Skrevet

Ha...nå søkte jeg på saltstein og kaniner og det ploppet opp på ALLE sidene at kaniner skulle ha saltstein i burene sine ;o)

Eks. :

Jeg har solgt hundredevis av kaniner , og alltid fortalt dem at saltstein er viktig ; så nå begynte jeg og lure litt selv (",)

Det er ikke så rart at behovet for saltstein kommer på alle sidene, når du har definert "saltstein" som et kriterium for å få treff på siden. Da har du jo valgt bort de sidene som ikke sier noe om saltstein, sant?

(for øvrig vet jeg ikke noe om temaet, altså)

:o)

Skrevet

Bare som et lite vitnemål om at kaniner er glade i å gnage:

Vi hadde liggende en rull med hvit papirduk under en sofa på datarommet, og der kom kaninen vår seg inn i forrige uke.

Før vi oppdaga det, etter en time eller to, hadde han klart å bite/gnage av hundrevis av små papirbiter som lå i hauger under sofaen.

Gjett om det var en som hadde kost seg?

(Og vi har lagt alle ledninger inni sånne plastskinner etter at han sikkert har vært elektrisitetsdøden nær mange ganger. Spesielt lampett- og telefonledninger har falt i smak.)

Skrevet

Det er ikke så rart at behovet for saltstein kommer på alle sidene, når du har definert "saltstein" som et kriterium for å få treff på siden. Da har du jo valgt bort de sidene som ikke sier noe om saltstein, sant?

(for øvrig vet jeg ikke noe om temaet, altså)

:o)

Okidoki ;o)

Men siden mine foreldre har drevet dyrebutikk i over 20 år , mente jeg at jeg visste det ; men måtte jo "linke" det her ....

Skrevet

Eks. :

På Dyrenett.no er seriøse oppdrettere enige om at kaniner IKKE TRENGER saltstein og kaniner er ikke gnagere.

At dyrebutikker feilinformerer folk er jo ikke akkurat no nytt.

Skrevet

Er ikke kaniner gnagere? *lurer* Kanskje ikke? Smågnager? Mellomgnager? Storgnager da?

Forstår meg forsåvidt ikke på dette med kaniner, de er jo som sauer: gnage/ete/drite/gnage/ete/drite...

Pene er de jo, men likevel!

;-D

Les på dyrenett.no så finner du forklaring. Har ikke tid å finne det til deg nå, men senere kan jeg prøve ...

Skrevet

Bare som et lite vitnemål om at kaniner er glade i å gnage:

Vi hadde liggende en rull med hvit papirduk under en sofa på datarommet, og der kom kaninen vår seg inn i forrige uke.

Før vi oppdaga det, etter en time eller to, hadde han klart å bite/gnage av hundrevis av små papirbiter som lå i hauger under sofaen.

Gjett om det var en som hadde kost seg?

(Og vi har lagt alle ledninger inni sånne plastskinner etter at han sikkert har vært elektrisitetsdøden nær mange ganger. Spesielt lampett- og telefonledninger har falt i smak.)

Kaniner elsker å gnage, men er ikke gnagere - på samme måte som samboeren min også gnager uten å være gnager ;)

Vi har utekaniner, så vi slipper problemet du har nå. Meeen, nå må jeg ut å reparere bur da :)

Skrevet

Les på dyrenett.no så finner du forklaring. Har ikke tid å finne det til deg nå, men senere kan jeg prøve ...

Neida, ikke stress med dette, du! Jeg bare filosoferte litt for meg selv om hvorfor folk vil HA kaniner i bur...

Ha en trevlig dag! :-)

Skrevet

Neida, ikke stress med dette, du! Jeg bare filosoferte litt for meg selv om hvorfor folk vil HA kaniner i bur...

Ha en trevlig dag! :-)

Ah, sånn ja .. vel, det er jeg enig med deg i. Jeg liker det ikke helt, men vi forsøker å kompensere med å ha dem mye ute i hagen - i tillegg til at de har fått et slott av et hus (det er fanden meg større enn den første hybelen jeg hadde i Oslo) pluss et stort inngjerdet utebur som er koblet til.

Jo, vi har dårlig samvittighet :)

Skrevet

Jeg vet ikke et kvekk om kaniner, men bare lurte på en ting - hvis de ikke har saltstein, hva bør de gnage på i stedet? Såvidt jeg har oppfattet vokser jo kaninfortennene hele livet, så de må jo slipe dem ned på et vis.

Skrevet

på dyrenett.no måtte jeg klikke på gnagere for å finne info om kanin. så da er vel en kanin en gnager vel?

Gjest lis@bet
Skrevet

på dyrenett.no måtte jeg klikke på gnagere for å finne info om kanin. så da er vel en kanin en gnager vel?

nei, kaniner tilhører ikke gnagerne, de er lagomorpher, i harefamilien. Det vil si at tennene deres ikke vokser hele livet, slik det gjør hos f.eks mus og rotter. Det er mange andre forskjeller også, gnagere og kaniner er faktisk ikke nært beslektet heller.

Skrevet

Lysefjord kaninoppdrett (og flere med dem) sier: "Uansett kjøp ikke for fra dyrebutikk. De er som regel beregnet på gnagere som marsvin, hamster o.l. Kaniner klassifiseres ikke som gnagere på lik linje som marsvin,hamster, rotter o.l men er skillt ut som en egen gruppe: Haredyr, som har en helt spesiell fordøyelse som minner mer om drøvtyggere. Og det som er viktig er at HØY er hovedforet til kaniner + at det er med å sliper tennene."

hun sier også:

"Jeg vil tro at Dyrebeskyttelsen har generell almennkunnskap om dyr, men ikke særlig spesifikke kunnskaper om enkeltdyr. Det er en alminnelig feil at kaniner fortsatt blir klassifisert i samme kategori som rotter, mus, hamster, marsvin. Kaniner skal ha mye fiber og lite karbohydrater. Fiber finnes bl.a. i HØY"

Og dette sier hun om saltstein:

"HØY, HØY og HØY er det viktigste for kaninenes tenner. Både fortennene og sidetennene (jekslene) vokser hele tiden og høy er det som holder tennene i sjakk. Gi så grovt og grønt høy som mulig. Kaniner trenker verken slipestein eller mineralstein, men om sommeren kan det være lurt å legge inn en saltstein, som kompenserer for væsketap."

Skrevet

Jøss, de tennene må være noen skikkelige sabler! :-)

Hva om du kjøper noe grovere netting da, mere av den typen du ser i nettinggjerder? Antar at det er mere type hønsenetting du har brukt nå..?

Kaniner har veldig godt av å være ute hele året, de får så tykk og god pels av det. Så lenge de har et isolert kaninhus å krabbe inn i når blåsten står på, så koser de seg ute.

Skrevet

Jøss, de tennene må være noen skikkelige sabler! :-)

Hva om du kjøper noe grovere netting da, mere av den typen du ser i nettinggjerder? Antar at det er mere type hønsenetting du har brukt nå..?

Kaniner har veldig godt av å være ute hele året, de får så tykk og god pels av det. Så lenge de har et isolert kaninhus å krabbe inn i når blåsten står på, så koser de seg ute.

Det var nok bare hønsenetting, ja :)

Nå har jeg fjernet uteburet så de har bare huset igjen. Men de får det godt selv om de skal være ute. Kaniner tåler opptil -40, men skulle mor få vondt i seg, så har huset uttak for strøm slik at vi kan sette en varmelampe inn der. Også henter vi de ut hver dag selvfølgelig - så de får stå på ski.

Skrevet

Det var nok bare hønsenetting, ja :)

Nå har jeg fjernet uteburet så de har bare huset igjen. Men de får det godt selv om de skal være ute. Kaniner tåler opptil -40, men skulle mor få vondt i seg, så har huset uttak for strøm slik at vi kan sette en varmelampe inn der. Også henter vi de ut hver dag selvfølgelig - så de får stå på ski.

*he-he* Kjekk kaninrase du har der. Er det sportskaniner de heter? :-)

Kan kaniner spise kvister? Mener å ha sett naboene nedi gata gå og kutte kvister til kaninflokken sin fra tid til annen. De liker visst å skrelle barken av med tennene, dessuten holder det dem okkupert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...