Gå til innhold

Har lyst på hund , men er usikker på hvilken rase.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest norsk kennelklubb

Nå kjenner jeg dere bare fra det jeg har lest her, men jeg ville valgt en mindre krevende hund, slik at den ikke blir understimulert i perioder der det er andre ting i familien som kjrever mye oppmerksomhet.

ChowChow krever enormt med pelsstell for at den ikke skal være en ekkel seig pelsdott som lukter vondt. Jeg kjenner to av rasen, den ene er flott, men de bruker _mye_ tid hver dag til å stelle pelsen.

Dalmantineren trenger _mye_ mosjon for ikke bli fet og lat, eller veldig irritabel.

Flatcoat er nevnt, de er fine familiehunder, trenger selvsagt også rikelig mosjon, men det gjør nesten alle hunder.

Du kan ringe norsk kennelklubb, og fortelle litt om familiesituasjon og behov, og så kan de komme med anbefalinger. Anbefalinger her på forum vil bli veldig lite objektive (min hund er bare snill..)

Pass på at hunden er din, og at du går inn i det med åne øyne for at det er du som vil ha ansvar for morgenlufting, et par lange turer, kveldslufting og mating og pelsstell. Barna kan få delegert oppgaver, men det er du som må ta ansvaret og gjøre det når barna ikke kan / vil / flytter hjemmefra osv.

Nå kjenner jeg dere bare fra det jeg har lest her, men jeg ville valgt en mindre krevende hund, slik at den ikke blir understimulert i perioder der det er andre ting i familien som kjrever mye oppmerksomhet.

ChowChow krever enormt med pelsstell for at den ikke skal være en ekkel seig pelsdott som lukter vondt. Jeg kjenner to av rasen, den ene er flott, men de bruker _mye_ tid hver dag til å stelle pelsen.

Dalmantineren trenger _mye_ mosjon for ikke bli fet og lat, eller veldig irritabel.

Flatcoat er nevnt, de er fine familiehunder, trenger selvsagt også rikelig mosjon, men det gjør nesten alle hunder.

Du kan ringe norsk kennelklubb, og fortelle litt om familiesituasjon og behov, og så kan de komme med anbefalinger. Anbefalinger her på forum vil bli veldig lite objektive (min hund er bare snill..)

Pass på at hunden er din, og at du går inn i det med åne øyne for at det er du som vil ha ansvar for morgenlufting, et par lange turer, kveldslufting og mating og pelsstell. Barna kan få delegert oppgaver, men det er du som må ta ansvaret og gjøre det når barna ikke kan / vil / flytter hjemmefra osv.

Takk for fine råd!

Jeg vet jo at det kommer til å innebære ekstra arbeid for meg og mannen , men det er vi innstilt på.

Tror ungene kommer til å ha godt av det...

Følger nok rådet ditt om å kontakte Norsk Kennelklubb for flere råd ;o)

http://www.toots.org

sjekk ut denne siden da:O)

Dalamtinere er flotte hunder.. for store kanskje? Har du sjekket med de som driver med omplassering?

http://www.omplasseringavhunder.com/

Takk !

Vi vil helst ha en valp , som kan bli kjent med ungene våres fra den er liten.

Tror det kan bli tøft for en "voksen" hund å komme inn i en familie med mange barn...

Takk for tipsene ;o)

Annonse

" Flatcoat er nevnt, de er fine familiehunder, trenger selvsagt også rikelig mosjon, men det gjør nesten alle hunder."

Jeg vil i alle fall fraråde å kjøpe en Flat. De er veldig aktive og krever ganske mye morsjon. De er matvrak og har lett for å legge på seg om de ikke får den trimmen og aktiviteten de trenger.

" Flatcoat er nevnt, de er fine familiehunder, trenger selvsagt også rikelig mosjon, men det gjør nesten alle hunder."

Jeg vil i alle fall fraråde å kjøpe en Flat. De er veldig aktive og krever ganske mye morsjon. De er matvrak og har lett for å legge på seg om de ikke får den trimmen og aktiviteten de trenger.

Jeg var innne på noen siden om Flat nå , og leste også at de krevde ganske mye mosjon og oppmerksomhet.

Vil gjerne ha en hund som trenger moderat trim ;o)

Hei Vin. Har dere hatt hund før, eller er det deres første? Dersom det ikke har vært hund i huset før vil jeg anbefale å låne en hund for å finne ut om noen har allergi (kan variere fra hund til hund dette da) og for å erfare hva det vil si å ha hund i huset. Dersom jeg skulle anbefale hund blir det whippet.

Hei Vin. Har dere hatt hund før, eller er det deres første? Dersom det ikke har vært hund i huset før vil jeg anbefale å låne en hund for å finne ut om noen har allergi (kan variere fra hund til hund dette da) og for å erfare hva det vil si å ha hund i huset. Dersom jeg skulle anbefale hund blir det whippet.

Whippet hadde vi da jeg var barn ; søte og snille hunder ;o)

Hadde hund da ungene mine var små ( Saluki), men på grunn av at den ble aggressiv og sjalu på minsten som kom , måtte vi omplassere den.

Takk for tipset...

Whippet hadde vi da jeg var barn ; søte og snille hunder ;o)

Hadde hund da ungene mine var små ( Saluki), men på grunn av at den ble aggressiv og sjalu på minsten som kom , måtte vi omplassere den.

Takk for tipset...

Kan jeg spørre hvilken kennel whippeten kom ifra? Jeg har hatt whippet siden -84 og kan ikke tenke meg noe annet og bedre enn 'de langbente' ;-)

I dag har jeg ei på femten og et halvt år og ei på snart tolv.

Chow Chow er en rase som er kjent for å være uhyggelig sta:-) Ikke lett å dressere, med andre ord, men det kan jo hende det går bra likevel. De har blålilla tunge, forresten:-)

Dalmantinere vet jeg lite om, men de er nok mere familiehund enn Chow-chowen. Pene er de også. Ikke kjenner jeg til at de har noe gemyttproblem heller.

Som familiehund i en familie med barn, ville jeg nok satset på en hunderase som er både lett og dressere, og en som har et utpreget vennligsinnet gemytt.

Som alltid anbefaler jeg Collie. De er blide, kloke, utrolig lette å dressere, og flotte å se på. De finnes på en måte i to størrelser; vanlig Collie, og Shetland Sheepdog. Den sistnevnte SER likedan ut, men er en miniatyr i forhold mtp størrelsen. Kan tas under armen om nødvendig, og kan ligge i fanget og kose:-)

Annonse

Angela1365380318

Vi har border collier, de er på topp listen når det gjelder lydinget og evne til å lære.

De er ikke små, men heller ikke så kjemestore at et barn ikke kan ha den i bånd alene. De krever litt mosjon (det gjør nesten alle hundetyper) er sosiale, glade i barn og kjempe enkle å dressere!!

Derfor de ofte blir brukt i reklame og film, feks heldiggrisen babe.

Det eneste minuset jeg kan komme på er at de har et gjeter instinkt, de er sauehunder. Engentlig er dette ikke noe problem, vet om mange "kosehunder" har kun sett et tilfelle der hunden ble sjefen i familien, men dette kom av en meget "svak" familie, når den var med andre var den lydig, men du er jo vant til å si ifra og har dessuten oppdratt tre barn, så det blir ikke noe problem for deg;-)

Et annet tips er Schefer, det hadde vi da jeg var liten også veldig grei, inteligent og god hund.

En del folk er redd schefer, men de er ikke farlige får de dresur. (nei, dekk osv)

Vår var så snill at jeg og søsteren min satt utenfor huset og lekte med den som barn, mens Jehovas vitne stod ned i veien og turde ikke komme opp på grunn av hunden.

Reiser dere ofte vekk for et par timer er den ypperlig som vakthund utenfor huset, trenger ikke læres opp, de fleste inbryddstyver prøver å ungå hus med hund har jeg hørt og de kan jo ikke vite om den er illsint eller kjempekosete..

Vi har border collier, de er på topp listen når det gjelder lydinget og evne til å lære.

De er ikke små, men heller ikke så kjemestore at et barn ikke kan ha den i bånd alene. De krever litt mosjon (det gjør nesten alle hundetyper) er sosiale, glade i barn og kjempe enkle å dressere!!

Derfor de ofte blir brukt i reklame og film, feks heldiggrisen babe.

Det eneste minuset jeg kan komme på er at de har et gjeter instinkt, de er sauehunder. Engentlig er dette ikke noe problem, vet om mange "kosehunder" har kun sett et tilfelle der hunden ble sjefen i familien, men dette kom av en meget "svak" familie, når den var med andre var den lydig, men du er jo vant til å si ifra og har dessuten oppdratt tre barn, så det blir ikke noe problem for deg;-)

Et annet tips er Schefer, det hadde vi da jeg var liten også veldig grei, inteligent og god hund.

En del folk er redd schefer, men de er ikke farlige får de dresur. (nei, dekk osv)

Vår var så snill at jeg og søsteren min satt utenfor huset og lekte med den som barn, mens Jehovas vitne stod ned i veien og turde ikke komme opp på grunn av hunden.

Reiser dere ofte vekk for et par timer er den ypperlig som vakthund utenfor huset, trenger ikke læres opp, de fleste inbryddstyver prøver å ungå hus med hund har jeg hørt og de kan jo ikke vite om den er illsint eller kjempekosete..

Da blir det vel Shäfer, Vin? (Som holder Jehovas Vitner unna, mener jeg..)

;-)

Klem

En muligens kjedelig, men likevel god, anbefaling er Labrador. Dette er snille hunder som er moderate på de fleste områder, og ergo ypperlige familiehunder. I tillegg har de en del egenskaper som kan trenes videre på hvis man vil ha en arbeidshund av et eller annet slag.

"..................."

En muligens kjedelig, men likevel god, anbefaling er Labrador. Dette er snille hunder som er moderate på de fleste områder, og ergo ypperlige familiehunder. I tillegg har de en del egenskaper som kan trenes videre på hvis man vil ha en arbeidshund av et eller annet slag.

"..................."

Øh...kjedelig??? ;-P

Må understreke at en Labrador alltid er mer enn moderat glad!!!

Lettlært _ja_ - men de krever sitt pga en uutømmelig energi og arbeidslyst! Dessuten har de goood matlyst, og legger fort på seg uten nok mosjon ...;-)

Også røyter de - MYE - to ggr/år...

Men allikavæl - det er en super-hund!

:-)

Øh...kjedelig??? ;-P

Må understreke at en Labrador alltid er mer enn moderat glad!!!

Lettlært _ja_ - men de krever sitt pga en uutømmelig energi og arbeidslyst! Dessuten har de goood matlyst, og legger fort på seg uten nok mosjon ...;-)

Også røyter de - MYE - to ggr/år...

Men allikavæl - det er en super-hund!

:-)

"Kjedelig" for noen, kanskje :-)

Jeg liker labrador.

"....................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...