Gå til innhold

Jordmor og andre....


Gjest Emely

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en ting: Jeg var på 3D ultralyd forrige uke, og der sa han at det lå en stor gutt på 1625 gram og maskinen regnet ut at jeg da var 30+ noen dager husker ikke eksakt.. Og jeg har funnet ut i dagboken min her om dagen at den siste mensen jeg hadde var 4 mai og regnet da ut termin dato 8 feb, og jeg sjekket alle gravidsider på internett og etter ungens størrelse så stemmer denne terminen. I følge den er jeg nå i uke 32. Men selv om ungen var stor så endret han ikke terminen, det ville bli en stor unge sa han.. Da jeg var på ultralyd første gang på sykehuset kom han fram til 15+1 og da jeg var der 4 uker senere kom han til 18+3. Han trodde dette var første time hos ham og da jeg spurte om han forandret terminen med 6 dager, så så han ut som et ? Har du vært her før spurte han meg, Og da jeg fortalte det så tenkte han seg om men bestemte seg alikevel for termin 26 feb.

Hvorfor jeg ikke stoler helt på denne terminen er at med førtemann så fødte jeg på ultralyd terminen, og da han kom ut så spurte jordmor når terminen min var, og da sa jeg at ultralyd temin var idag, men min egen som jeg og legen min kome til var 2 uker tidligere, og hun sa da at da stemte min egen termin, for han var så godt som ferdig, tørr hud ikke fostervann igjen, gørr i luftveiene og veldig skrukkete hender og veldig våken, som overtidige barn ofte er, han var våken nesten 5 timer etter fødsel. Morkaka var godt forkalket, og hun sa at det var godt han bestemte seg for rå komme ut. Etter det så klarer jeg ikke helt å stole på denne legen..og terminen hans. Hva tror dere? Kan jeg vente babyen tidligere enn legen sa...? Han kommer jo når han er ferdig , men jeg liker å ha en viss peiling.. Takk for svar:-)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Varför har du tagit ultraljud så här sent i graviditeten? Det kanskje bara skapar oro om det inte fanns någon anledning till ultraljud. Det ultraljud som terminen fastställs på är den som man gjör i vecka 16-18. Den terminen, skall man sedan utgå ifrån och inte ändra på. Jag tycker därför att det hörs konstigt ut att plötsligt i vecka 30 eller 32 ändra på den? Ta upp detta med din doktor och fråga vad avseendet är med detta. Det skapar bara förvirring hos dig. Jag förstår att du nu undrar över detta. Om du skulle gå över termin efter den första beräkningen, tycker jag att du skall ta upp detta på förlossningsavdelningen. Så att du inte går för länge över tiden denna gången . Att barnet såg ut som din förra är inte ovanligt när 40 veckor är paserade. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg var til legen for den første kontrollen i går, og da jeg lurte litt på dette med termin, så sa han at det var viktig for meg å komme meg til ultralyd mellom uke-18 og uke-20. For det er DA gynekologen kunne regne sikrest ut når terminen ville være. Jeg er 10 uker påvei no. Og jeg spurte om dette med termin etter siste mens, og han forklarte da at den terminen ble lagt mindre vekt på enn ultralydterminen.

Da jeg gikk til ultralyd med vesla når jeg var noen-og-30-uker, så ble legen veeelig usikker og lurte på om jeg røyka og drakk (til tross at det sto i journalen at jeg var avholdende). Denne usikkerheten forklarte han at etter målingene på fostret, så ville barnet få en fødselvekt på ca 2400 gr og være ca 45 cm lang. Da veslemor kom til verden så veide hun 3500 gr og var 50 cm lang. Han virka ille til mote da han var innom rommet på sykehuset for å se hvordan det gikk med det lille barnet etter fødelsen, og så var hun HELT gjennomsnittelig :) !!

Jeg smilte for meg selv, den gangen jeg dro hjem fra legen etter ultralyden. Stol litt på egen mavefølelse og.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...