Gå til innhold

Til NHD: Trikotillomani - behandling?


zerox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lider av noe som heter Trikotillomani. Har gjort det siden jeg var seks år og det var noe som oppstod plutselig.

Opp igjennom skole osv har dette vært plagsomt. Planlegge hvor man skal sitte slik at ingen ser oppi håret ditt etc etc. HAdde store felt uten hår og måtte dekke over.

Hadde sterk skamfølelse. Lurer på hvorfor jeg i det hele tatt fikk dette. Tror selv at det har noe med frykt og angst å gjøre.

Nå er jeg godt voksen og er nødt til å få gjort noe med det. Har fått varige hårtap og det ser rart ut. Tror du jeg kan få gjort noe med det også? F.eks stønad til hårtransplantasjon?

Hvordan kan jeg finne ut av årsaken til dette? Psykoterapi ?

Er takknemlig for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at behandling med legemiddelet Orap er beste behandling

Orap er visstnok utgått etter produsentens ønske. Har du andre forslag til medisin for trikotillomani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Orap er visstnok utgått etter produsentens ønske. Har du andre forslag til medisin for trikotillomani?

Zyprexa.

An open-label, flexible-dose study of olanzapine (Zyprexa)in the treatment of trichotillomania.

Stewart RS, Nejtek VA.

Department of Psychiatry, The University of Texas Southwestern Medical Center at Dallas, 75390-9101, [email protected]

BACKGROUND: Thus far, only selective serotonin reuptake inhibitors have been systematically studied in the treatment of trichotillomania, and the results are conflicting. This open-label study is the first to systematically evaluate an atypical neuroleptic, olanzapine, as a monotherapy in the treatment of trichotillomania. METHOD: Twenty-one patients were screened and 18 patients were enrolled in a 3-month open-label study of olanzapine for trichotillomania (diagnosis based on modified DSM-IV criteria). Patients with comorbid psychiatric disorders or on treatment with psychoactive medication were excluded. Olanzapine was titrated gradually in 2.5-mg/week increments up to a maximum dose of 10 mg/day. RESULTS: Seventeen patients who completed at least 1 week of olanzapine treatment were evaluated. Hair pulling, as measured by the Massachusetts General Hospital Hairpulling Scale, decreased by 66% from baseline (p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...