Gå til innhold

amalgam og røngten


nene

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag vært hos tannlegen og byttet ut min gamle amalgan-plombe med plast fordi den begynnte å bli dårlig. Er nå i uke 28. Han tok og så et bilde og satte bare krave over halsen min.

Har fjernet den gamle plomben litt etter litt da jeg har tannlege skrekk. begynnte først når jeg var 20 uker på veg. Jeg har hele iden informert om at jeg er gravid, men er det riktig å ta bilde og å bore ut amalgam når man er gravid?

hvor skadlig er dette?

Føler meg ikke helt sikker på at jeg har blitt behandlet riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min tannlege tar ikke billeder av gravide. Han vil heller ikke bytte amalgamfyllinger med mindre det er absolutt nødvendig. Dette fordi det kunne komme rester (som du ville svelge) rundt i systemet. Hvis din tannlege har skiftet på dine, så har det nok vært behov for det. Det er mulig min tannlege er veldig forsiktig.....

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tannlege tar ikke billeder av gravide. Han vil heller ikke bytte amalgamfyllinger med mindre det er absolutt nødvendig. Dette fordi det kunne komme rester (som du ville svelge) rundt i systemet. Hvis din tannlege har skiftet på dine, så har det nok vært behov for det. Det er mulig min tannlege er veldig forsiktig.....

Hilsen

Røntgenbildene er veldig lokale så det skal ikke være noen fare, men jeg nektet for sikkerhets skyld. Min tannlege sa også at de ikke fikk lov til å lage nye amalgamplomber på gravide, men det er jo mulig han rett og slett måtte bytte ut plomben din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Man skal ikke bytte amalgan-plomber fordi amalgan inneholder kvikksølv. Metallisk kvikksølv er ikke farlig (det er derfor ikke farlig dersom man skulle svelge noe, dette vil bare gå rett gjenom kroppen), men under borring/pussing utvikles det varme og dermed kvikksølv-gass som kan være farlig for fosteret.

Spurte legen min om røngten-bilder under svangerskapet. Hun mente det ikke var noen fare ved å ta bildet (man blir beskyttet, samt at tidsrommet og strålemengden er svært begrenset), men at jeg burde opplyse om at jeg var gravid, så kunne tannlegen vurdere hva hun mente var best. Tannlegen valgte å ikke ta bilde, jeg skulle heller komme tilbake etter fødselen og ta en grundigere sjekk med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Den röntgen som tandläkaren ger, sägs vara ofarlig, men man skall väll allatid vara lite skeptisk till sådant under graviditeten. Endat ta bilder om det är nödvändigt. Jag vet inte om det är farligt att byta plomber , när man är gravid. Jag antar att det inte är det eftersom du hela tiden har upplyst din tandläkare att du varit gravid. En tandläkare skall veta sitt ansvarsområde och inte gjöra sådant som skulle vara till fara för barnet. Försäkerhets skull, kan du ringa en annan tandläkare och fråga samma sak. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...