Gå til innhold

Baker for smed?


petter smart

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=81622

Hørt på maken. Saksøke utgiverne av et dataspill for noe en 19-åring og en 14-åring gjorde.

Er folk blitt helt viljesløse eller noe? Har ikke folk sunn fornuft lenger? Alle normale mennesker skjønner forskjellen på et dataspill og virkeligheten. Undersøkelser viser at barn skjønner denne forskjellen bedre enn voksne.

Blir det ikke for lettvint å skylde på TV, spill osv.?

Men det er vel ikke mye penger å hente i et søksmål mot disse guttene/mennene, så de går dit pengene er.

Synes de som kommer med slike meningsløse søksmål burde få en straff, om enn kun økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at å saksøke utgiverne av dataspillet er litt vel drøyt.

Men jeg ville ikke kjøpt slike voldelige dataspill til mine (imaginære) barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Folk har funnet ut at en kan tjene penger på å saksøke både det ene og det andre. Så vi ender vel sanrt opp som i USA, at alle leter etter et eller annet å saksøke for. Den nye form for lotterispill. OG så kan forsikringsselskapene selge mer penger på å selge spesielle ansvarsforsikringer for dette og hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at å saksøke er ganske dustete så lenge det er lov å selge slike spill...

At det burde være en ekstremt strengere sensur på hva som er i salg er en annen sak og de som produserer er jo egentlig ganske skyldig i slike hendelser etter min mening..Men så lenge de følger loven kan man jo ikke klage på produsentenes etikk & moral.. De er jo bare ute etter å tjene mest mulig penger, og det er jo ikke straffbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk - og kun et forsøk på å tjene penger på tragedien.

Dette er forøvrig helt vanlig i USA, og med noen dommer som er fullstendig "ville".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at å saksøke er ganske dustete så lenge det er lov å selge slike spill...

At det burde være en ekstremt strengere sensur på hva som er i salg er en annen sak og de som produserer er jo egentlig ganske skyldig i slike hendelser etter min mening..Men så lenge de følger loven kan man jo ikke klage på produsentenes etikk & moral.. De er jo bare ute etter å tjene mest mulig penger, og det er jo ikke straffbart...

Mener du at en 19 år gammel mann ikke har en egen vilje og at har blitt hjernevasket av et dataspill?

Hva med det personlige ansvaret? Vet ikke folk forskjell på rett og galt?

Da burde de enten saksøkt hans foreldre som ikke har gjort jobben sin med å oppdra han, evt psykiatrien som ikke har fanget opp en evneveik person. Men der er det jo lite penger å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at en 19 år gammel mann ikke har en egen vilje og at har blitt hjernevasket av et dataspill?

Hva med det personlige ansvaret? Vet ikke folk forskjell på rett og galt?

Da burde de enten saksøkt hans foreldre som ikke har gjort jobben sin med å oppdra han, evt psykiatrien som ikke har fanget opp en evneveik person. Men der er det jo lite penger å hente.

Mener så absolutt at både en 19-åring og en 14-åring kan ha blitt sterkt påvirket av dataspill ja... om de har levd seg for mye inn i det...

Noen lever & ånder for disse spillene og har et fryktelig usunt forhold til slike fritidsaktiviteter og det er fryktelig synd.

Når det gjelder å saksøke noen har jeg jo sagt at jeg synes det blir skivebom.

Poenget mitt er at dataspill kan ha skyld i voldelig avferd, det er jeg overbevist om...men det er jo lovene (sensuren) det er noe galt med da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Alle normale mennesker skjønner forskjellen på et dataspill og virkeligheten"

Og voldsutviklingen i samfunnet har IKKE noe med råskapen i dagens spill og videoer ????

Våkn opp og se deg litt rundt !

Spørs om du skulle oppsøke noen spillmiljø og se hvor oppslukt fokk egentlig blir av dette... Trist som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Alle normale mennesker skjønner forskjellen på et dataspill og virkeligheten"

Og voldsutviklingen i samfunnet har IKKE noe med råskapen i dagens spill og videoer ????

Våkn opp og se deg litt rundt !

Spørs om du skulle oppsøke noen spillmiljø og se hvor oppslukt fokk egentlig blir av dette... Trist som det er.

Tror heller foreldre har sviktet, de gjør ikke en god nok jobb med å oppdra barna sine.

En ser jo bl.a. i USA at barn/tenåringer stadig vekk går amok og skyter medelever, lærere eller andre de ikke liker.

Forøvrig bør foreldre passe på at barna ikke spiller spill som ikke er passende for dem.

Jeg tror verden er blitt mer kald og voldelig generelt sett. En ser jo denne utviklingen også i land der nesten ingen har tilgang til dataspill.

Jeg vet at mange blir oppslukt av slike spill, men de aller fleste gjør ikke slike ting i virkeligheten. De som gjør det, er enten tilbakestående, voldelige uavhengig av spillene eller har fått en dårlig oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller foreldre har sviktet, de gjør ikke en god nok jobb med å oppdra barna sine.

En ser jo bl.a. i USA at barn/tenåringer stadig vekk går amok og skyter medelever, lærere eller andre de ikke liker.

Forøvrig bør foreldre passe på at barna ikke spiller spill som ikke er passende for dem.

Jeg tror verden er blitt mer kald og voldelig generelt sett. En ser jo denne utviklingen også i land der nesten ingen har tilgang til dataspill.

Jeg vet at mange blir oppslukt av slike spill, men de aller fleste gjør ikke slike ting i virkeligheten. De som gjør det, er enten tilbakestående, voldelige uavhengig av spillene eller har fått en dårlig oppvekst.

er jo enig i at de fleste heldigvis ikke gjør slikt :-) Men uansett har nok spillene en innvirkning...Vi er enige i at det blir feil å saksøke produsentene, men samtidig er det litt ok at det blir satt mer fokus på problemet i media..

Det har jo skjedd før at unge er blitt påvirket av hva de f.eks har sett i filmer og rett og slett "kopiert" hendelsene med dødelig utgang.

Er enig i at slike ungdommer må være svært lett påvirkelige og naive...men slike ungdommer finnes der ute et sted og når foreldrene overlater de til spill & data kan slikt lett skje...

Er også enig i at samfunnet er blitt generelt "kaldere", noe som ikke er så rart nå som alle skal være i jobb og ha to biler, nytt hus og hytte på fjellet......

Så jeg nynner bare litt De Lillos:

Mange lever kun for penger, som de faktisk ikke trenger...

Jobber både natt og dag i et evig statusjag, men hva blir det så igjen...av det søte liv min venn

Å ligge på et svaberg og bare være til å kjenne solen varme i en luft som er så mild, det er hva jeg kaller en smak av honning.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...