Gå til innhold

Hvordan maler jeg på glattlakkerte flater?


Gjest lite erfaring

Anbefalte innlegg

Gjest lite erfaring

Jeg skal pusse opp noen møbler. Blant annet er jeg lei av furu, og vil prøve å gjøre det litt mørkere (feks brunrødt). Men møblene er lakkert (blankt). Må jeg bruke sandpapir, eller endog fjerne hele lakken, eller går det an å bare male eller beise rett oppå? Helst vil jeg ha slik at treverket fortsatt syns gjennom.

Jeg skal også male skapene på badet mitt hvite, nå er de svartbrune (en slags finer tror jeg) med en helt glatt flate. Kan jeg bare male rett oppå, eller må jeg bruke grunning først. Og hva slags maling må jeg bruke siden badet jo er et rom med mye fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Furumøblene: Du bør slipe bort all lakken først. Det blir absolutt penest. En vanvittig jobb, men det er verdt det. Men jeg ville spandert på meg en Mouse eller liknende redskap, å gjøre det for hånd tar evigheter.

Skapene på badet: matt ned litt først hvis overflaten er veldig blank, deretter grunning og så maling. Bruk oljebasert maling - forhør deg i forretningen og fortell hva du skal bruke den til, så gir de deg riktig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du beiser furumøblene må du nok slipe ned heile greia... Alternativet er jo å pusse litt for så å male med oljebasert...

Har beiset og malt alle mine furumøbler HELDIGVIS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lite erfaring

Takk for svar. Jeg har to spørsmål til:

Hvordan skal man "matte ned" en flate?

Hvis jeg ikke orker å slipe av lakken på furumøblene, går det an å bare lakke oppå med en mørkere lakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har to spørsmål til:

Hvordan skal man "matte ned" en flate?

Hvis jeg ikke orker å slipe av lakken på furumøblene, går det an å bare lakke oppå med en mørkere lakk?

Tenker du på lakkbeis ??? Da må flater være ubehandlet eller nedslipt ellers setter det seg ikke fast og lakken flasser av etterhvert....

Å matte ned er vel bare å pusse litt... Får vissnok "hårene" i treverket til å reise seg slik at ny maling fester seg...eller noe slikt...

Jeg malte nettopp en lakket furudør med oljemaling, og det gikk jo helt fint... 2 strøk så var det supert..

Valgte forresten Nevada, en mellomting mellom hvit og beige, helt nydelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...