Gå til innhold

Dere som bor i Bergen (området rundt)


Gjest Kommende Bergenser?

Anbefalte innlegg

Gjest Kommende Bergenser?

hvor, er det best å komme som nyinnfytta? Jeg tenker da, et sted utenfor selve sentrum, barnevannlig. (Skole/unger i husene/barnehage)

Og et sted, selv om det er et stykke utenfor, som det e rmulig å leie hus, uten at det koster hele lønna.

Vi har et år, foran oss,med permisjon fra jobb, fordi, vi trenger input, og vurderer altså Bergen da. Men jeg er ukjent, og aner ikke hvor jeg skal lete, (meglere/utleiere) Hva det bør hete, dit vi evt. drar.

All info. mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bo i Bergen blir bare dyrere og dyrere. Jeg ville ha vurdert utkantene, distriktene rundt Bergen. Vest for Bergen ligger Sotra, med kommunene Fjell, Sund og Øygarden. Fjell kommune er relativt stor (ca. 30.000 innbyggere) og har også blitt ganske dyr de siste årene. Sund kommune(ca.7000 innb.) og Øygarden kommune(ca.3500 innb.) ligger ca.40 minutters kjøring fra Bergen og er begge billige og gode kommuner å bo i. Øygarden er da kanskje å foretrekke på grunn av en god økonomi som følge av mye gass- og oljevirksomhet i kommunen. Full barnehagedekning for eksempel..

Drar du litt nord for Bergen kommer du ut mot Lindås og Meland kommuner. Der er jeg ikke så veldig kjent, men det er noe dyrere å bo der enn på Sotra og Øygarden.

Er det noe annet du lurer på, er det bare å spørre, så skal jeg se om jeg kan svare deg! :o)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kommende Bergenser?

Å bo i Bergen blir bare dyrere og dyrere. Jeg ville ha vurdert utkantene, distriktene rundt Bergen. Vest for Bergen ligger Sotra, med kommunene Fjell, Sund og Øygarden. Fjell kommune er relativt stor (ca. 30.000 innbyggere) og har også blitt ganske dyr de siste årene. Sund kommune(ca.7000 innb.) og Øygarden kommune(ca.3500 innb.) ligger ca.40 minutters kjøring fra Bergen og er begge billige og gode kommuner å bo i. Øygarden er da kanskje å foretrekke på grunn av en god økonomi som følge av mye gass- og oljevirksomhet i kommunen. Full barnehagedekning for eksempel..

Drar du litt nord for Bergen kommer du ut mot Lindås og Meland kommuner. Der er jeg ikke så veldig kjent, men det er noe dyrere å bo der enn på Sotra og Øygarden.

Er det noe annet du lurer på, er det bare å spørre, så skal jeg se om jeg kan svare deg! :o)

mvh

Tusen takk.

Skal sjekke litt rundt jeg.Og spør sikkert mer, etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til Norges fineste by! Synes du har fått mange gode råd, har ikke noe å tilføye, utenom kanskje Bønes? Men der er det litt dyrt, men veldig fint, fint turterreng og ganske nærmt byen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angela1365380318

Har sett noen har nevnt Meland. Meland er en ganske grei komune økonomisk, ikke som riking komunen Modalen, men det går bra.

Komunen er ikke så altforstor, litt over 4000-5000 inbyggere, en halvtimes (utenten om ruch tiden da vel å merke) kjøretur fra Bergen sentrum.

Meland var liksom "ute på landet" før i gamle dager, fremdeles er det mye natur der, men nå flytter flere og flere småbarnsfamiler til Meland for å bosette seg litt mer stabilt. Vi har flere store bgyggefelt der de fleste innbyggere har barn.

En annen grunn jeg vet folk har flyttet til Meland for er oppfølging og skolen. Barn med problemer eller spesielle sykdommer for god oppfølging på skonen.

Lærerene er snille og skolemiljøet kjempebra! (to ungdomsskoler, 3 barneskoler) Som ellers i landet tror jeg det er litt stress med barnehage plass, men vi er ikke blandt d værste, ny barnehage er underveis og siden det er så mange småbarnsmødre får du alltid tak i dagmamma.

Du finner ikke så altfor mange butikker på Meland utenom matbutkker, men rett over finner du Knarvik senter som er ganske stort nå.

Fritidstilbudet i Meland komune er sort og variert.

Jeg synest Åsane er tragisk arkitekts messig, men sikkert gerit nok.

De fineste bydelene Fana, Bønes, Parads ol er nok de dyreste.

Fyllingsdalen er jo et greit alternativ, helt ok utsendemessig, det går ofte buss til sentrum og det er ladri langt til nærmeste skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Øygarden. En go' og billig kommune å bo i. Er selv tilflytter, og føler meg meget velkommen.

Lykke til.

Gjett om jeg er spent på hvem du er, da.. :o)

Bor i Øygarden jeg også, sjø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...