Gå til innhold

merkelig utflod


Gjest niner

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en jente på 21 som har mye hvitaktig utflod. Og det lukter heller ikke særlig godt.

jeg var hos gynekolog for et par mnd siden og ble testet positiv på clamydia test. Jeg tok medisin mot det. Jeg har vært mye plaget med sopp infeskjon tidligere, og har akkurat brukt en krem mot det. Det ser veldig hvit aktig, er mye om gangen og lukter ikke godt.

Har jeg fortsatt clamydia?

Eller er det sopp infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

UTFLOD OG KLØE

Det kommer så mange spørsmål om disse plager. Jeg har dessverre ikke kapasitet til individuell informasjon for alle. Jeg vil kort gjøre oppmerksom på de vanligste årsaker:

1. Kløe og hvit klumpet utflod tyder på sopp. Man kan uten resept få medikamenter på apoteket (stikkpiller og/eller krem).

2. Grålig utflod med fiskelukt kan være tegn på bakteriell vaginose (BV). Diagnosen stilles hos legen og behandlingen er tabletter på resept eller krem til å anbringe i skjeden. Det kommer ofte tilbakefall etter noen tid.

I ingen av disse to tilfellene er det nødvending med behandling av partner.

3. Utflod kan også skyldes kjønnsykdom som chlamydia eller gonore. Hvis det foreligger mulighet for smitte, bør man la seg undersøke.

I mange tilfeller et utflod ikke betinget av infeksjon, men en normal variasjon med rikelig sekresjon (på samme måte som arm- eller fotsvette er mer uttalt hos noen enn hos andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...