tjenare Skrevet 12. desember 2000 Del Skrevet 12. desember 2000 Hei. Jeg har en del spørsmål angående hypothyresoe og struma. Jeg fikk diagnosen hypothyreose med Hashimotos thyroiditt i juli.(TSH 8,7 T3 5,4 T4 12, antikropper mot thyroidea peroxidas 1810 IE/ml). Jeg har tatt 0,1 mg thyroxin fram til midt desember. Nå tar jeg 0,125 mg etter som verdien for TSH hadde endret seg fra 0,2 til 5,3 ved siste måling i desember. Da var det nesten 2 måneder siden forrige måling. Jeg syntes dette var en stor endring. Legen syntes ikke det var noe å byr seg om. Kan man si noe om årsaken til at TSH plutselig endrer verdi ? Hvor høy kan verdien for TSH være før det er livstruende ? Videre kjente legen som er spesialist, på skjoldbrukskjertelen. Han sa jeg hadde struma, men at det ikke var noen grunn til videre undersøkelser.Dette var på et sykehus i Sverige. Er det annen praksis i Norge når det gjelder rutine- undersøkelser av struma ? Jeg insisterte selv på å få en finnålspunksjon. Legen som utførte denne syntes den ene delen av kjertelen kjentes hard og forsto at den er vond. Han snakket om en eventuel kortisonbehandling. Dette måtte spesialisten ta stilling til. Når bruker man kortison i forbindelse med struma og hvilken virkning har det ? Hvor lang tid regner man det tar før kroppen er i lage etter at man har startet en thyroxin behandling ? Formen min er svært ustabil. I oktober måned var jeg i kjempeform og mitt gamle jeg. Nå i november og august har jeg hatt konstant ubehag i halsen og føles uvel i hele kroppen. Det kjennes ut som jeg har noe i halsen hele tiden. Og til tider er det svært ubhaglig. Har følelsen av at det brenner i halsen.Mye trøtt og slapp tiltross for en lite anstrengende livssituasjon Bør jeg presse på selv for å få enda grundigere undersøkelser av skjoldbrukskjertelen ? Eller er finnålspunksjon tilstrekkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12437-hypothyreose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 13. desember 2000 Del Skrevet 13. desember 2000 Til tjenare. Lavt stoffskifte med en diffust forstøret kjertel eller struma, behøver ikke undersøkes med biopsi eller ultralyd. men dersom kjertelen er vond og hoven, og gir klem-følelse, bør den undersøkes. Bruk av cortison er ikke vanlig i Norge, gjøres eventuelt kun av spesialist i spesielle situasjoner med veldig hoven kjertel. TSH gjenspeiler kroppens/hjernens eget forsøk på å regulere stoffskiftet. Høy verdi tyder på lavt stoffskifte. men sålenge F-T4-verdiene ligger innen normalen, er ikke verdiene av TSH i seg selv farlige. Du kan søke på tema "Hypothyreose" og få mer info der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12437-hypothyreose/#findComment-61985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.