Gå til innhold

Folinsyre

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skrev et innlegg til deg tidligere om avbrutt svangerskap pga skade på fosterets hjerne, og hvor mye folinsyre jeg burde ta i neste svangerskap og det at jeg tar Lamictal pga epilepsi. Jeg har blitt rådet av flere til å ta 4mg folinsyre, noe jeg er begynt med nå i håp om snart å bli gravid igjen.

Men det jeg lurer på denne gang er : jeg vet om en annen jente som er i samme situasjon som meg, hun har ikke epilepsi men har født et barn med nevralrørskade. Hun har nå begynt å ta 4g folinsyre, er ikke det en ekstrem høy dose ? Jeg synes i utgangspunktet at 4 mg er mye. Er dette en dose du kan anbefale henne å ta ? Vil kroppen hennes reagere på noen måte dersom hun tar for høy dose av folinsyre ? Hun fikk diare og oppkast dagen etter at hun hadde begynt på denne dosen, tror du dette kan skyldes folinsyretablettene ?

Jeg vet at dette emnet ikke passer på denne siden, men siden du er nevrolog så vet du vel kanskje litt om emnet.

Er takknemlig for svar.

Mvh,

Sande

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12438-folinsyre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Sande !

Det er 4 mg som er den anbefalte dosen dersom man tidligere har født barn med nevralrørsdefekt, og mange mener det samme bør gjelde dem som bruker antiepileptika. 4 gram blir jo 1.000 ganger så mye, og det tror jeg nok kan bli vel mye av det gode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12438-folinsyre/#findComment-61796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...