Gå til innhold

senskader etter kyssesyken?

Anbefalte innlegg

For fire og et halvt år siden fikk jeg kyssesyken. Hadde litt feber og halsbetennelse noen dager.Etter et par måneder ble jeg akutt svimmel og har vært det siden. Er svimmel enten jeg ligger står eller går hele tiden. Har vært og tatt alle mulige prøver,men det eneste jeg får utslag på er at jeg har hatt kyssesyken. To-tre ganger har jeg vært så dårlig at jeg trodde jeg skulle dø. Var så ulidelig utmattet. Jeg er ofte veldig sliten og tungpustet, i tillegg til at jeg har vondt i lymfekjertler og er kvalmen om kvelden. Legen min tror det kan være kronisk tretthetssyndrom sinden jeg er så utmattet at jeg ikke kan studere eller drive fysisk aktivitet, jeg våkner om morgenen og er utmattet! Jeg vet du ikke kan stille noe diagnose, men har du gjort deg opp noen meninger?

- veldig syk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12453-senskader-etter-kyssesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Du har helt rett i det du sier at jeg ikke kan stille noe diagnose. Etter gjennomgått kyssesyke er det ikke uvanlig at pasienter har langvarige ettervirkninger, mest som trøtthet, følelse av utmattelse og giddesløshet. Noen ganger kan dette vare i flere år men vel 4 år høres ganske lenge ut. Denne typen sykdom beskrives i litteraturen som "postviral syndrom", dvs. en ettervirkning av virussykdom. Det er beskrevet etter flere forskjellige virussykdommer, men kyssesyke er nok den vanligste. Det finnes også en litt dårlig definert sykdom som kalles på engelsk "chronic fattigue syndrom" som kan oversettes med kronisk tretthetssykdom, hvor årsaksforholdet er meget uklart. Det er vanskelig å diagnostisere med sikkerhet en slik sykdom, og det er endel leger som ikke tror på en sammenheng mellom virus og denne sykdommen. Det kan neppe trekkes i tvil at det finnes endel pasienter som lider av kronisk og vedvarende tretthet uten at det er mulig å finne noe årsak til det selv med omfattende og grundig undersøkelse. Du bør ikke gi opp fordi om det er mulig å finne årsak til det er utsiktene til at man kan gjøre noe med det er mye bedre. Vennlig hilsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...