Gå til innhold

psykolog eller psykiater.....?


Gjest strandhai

Anbefalte innlegg

Gjest strandhai

Hei!:)

Hva er egentlig forskjellen på en psykolog og psykiater? Og hva koster en time hos en sånn en? går rundt og lurer på om det hadde vært no for meg.....føler at jeg ikke har noen jeg kan prate med om ting....har ikke lyst til å kjede andre med problemene mine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdannelsestiden, og hva utdannelsen er fokusert på. En psykiater har legeutdanning, og tilleggsutdannelse i psykiatri. Han/hun kan skrive ut resepter.

En psykolog har utdannelse i psykologi (som er læren om menneskesinnet) og (slik jeg har forstått det) i tillegg psykiske lidelser (psykiatri), men der hovedfokus blir lagt på det friskt fungerende mennesket. Han/hun kan ikke skrive ut resepter, fordi han/hun ikke har legeutdannelse.

En psykiater har lengst utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta kontakt med fastlegen din og be om en henvisning. Da blir det billigst for deg. Hvis du skal ha hjelp utenom å gå til fastlege så koster det 500 kr pr time som du ikke får refundert.

Legetimen og eventuelt timer hos psykolog/psykiater kan skrives på egenadelskort. Medisiner på blå respet kan også skrives på et slikt kort. Når du har nådd et beløp på ca 1300 kr så vil du få gratis behandling resten av året. Det koster ca 200 kr for en times samtale.

Du kan også få hjelp av skolepsykolog, helsesøster eller lignende på skolen der du går.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Du bør ta kontakt med fastlegen din og be om en henvisning. Da blir det billigst for deg. Hvis du skal ha hjelp utenom å gå til fastlege så koster det 500 kr pr time som du ikke får refundert.

Legetimen og eventuelt timer hos psykolog/psykiater kan skrives på egenadelskort. Medisiner på blå respet kan også skrives på et slikt kort. Når du har nådd et beløp på ca 1300 kr så vil du få gratis behandling resten av året. Det koster ca 200 kr for en times samtale.

Du kan også få hjelp av skolepsykolog, helsesøster eller lignende på skolen der du går.

Lykke til!

Tusen takk for seriøst svar! Det er noen mennekser som gjør livet (på dol) verdt å leve..!:)

Jeg syns det hadde vært uutholdelig flaut å måtte dra til fastlegen min med noe sånt. Speielt med tanke på at sist gang jeg var der, så blei jeg nærmest dytta ut døra fordi han hadde så mange andre pasienter...og hva sier man egentlig da? "Hei, jeg trenger time hos psykiater.....eller psykolog?"

Og uansett om de har taushetsplikt eller ikke, så hadde jeg aldri gått til noen på skolen...du aner ikke hvor fort ryktene begynner å gå, og dèt hadde vært mer enn jeg hadde kunnet takle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for seriøst svar! Det er noen mennekser som gjør livet (på dol) verdt å leve..!:)

Jeg syns det hadde vært uutholdelig flaut å måtte dra til fastlegen min med noe sånt. Speielt med tanke på at sist gang jeg var der, så blei jeg nærmest dytta ut døra fordi han hadde så mange andre pasienter...og hva sier man egentlig da? "Hei, jeg trenger time hos psykiater.....eller psykolog?"

Og uansett om de har taushetsplikt eller ikke, så hadde jeg aldri gått til noen på skolen...du aner ikke hvor fort ryktene begynner å gå, og dèt hadde vært mer enn jeg hadde kunnet takle....

Da ville jeg bestilt time hos en annen lege for å få henvisning. SÅ travelt skal de ikke ha det når de har pasienter inne! Hrmf!

Du kan søke om ny fastlege, men det kan jo ta en tid før du får en ny.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=vest_bsagder&path=fastlege

Hvis de på kontoret lurer på hvorfor du ikke spør fastlegen om time kan du si at det er for du har en dårlig erfaring.

Håper du kommer deg ovenpå snart da, strandhai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strandhai

Da ville jeg bestilt time hos en annen lege for å få henvisning. SÅ travelt skal de ikke ha det når de har pasienter inne! Hrmf!

Du kan søke om ny fastlege, men det kan jo ta en tid før du får en ny.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=vest_bsagder&path=fastlege

Hvis de på kontoret lurer på hvorfor du ikke spør fastlegen om time kan du si at det er for du har en dårlig erfaring.

Håper du kommer deg ovenpå snart da, strandhai. :)

Det var ikke meninga å legge det ut som noe stort problem, men han kunne godt ha gjort ting annerledes der og da...

Kan sikkert godt bestille time hos han, men jeg aner ikke hva jeg skal si forno.......har jo ikke lyst til å brette ut livet mitt til spott og spe for alle og enhver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...