Gå til innhold

Kan jeg være gravid i 3. mnd?


brit

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fødte for nesten 14 måneder siden. Sluttet å amme for 4 måneder siden (ammet kun natt).

Fikk ikke igjen mensen, men hadde en blødning i juli, altså for 5 måneder siden. Den varte kun et par dager og startet etter samleie.

Jeg tok en graviditetstest i dag som er klart positiv. Jeg synes jeg har kjent tegn til liv og jeg er sulten hele tiden (har prøvd å gå litt ned i vekt i denne perioden - uten veldig hell). Synes buksene strammer mer enn tidligere.

Så jeg begynner å skjønne at jeg er gravid - men har altså ingen anelse om hvor langt jeg er på vei... Men kan jeg være så langt som 3 - 4 måneder på vei uten å ha lagt merke til det tidligere?

Var ikke kvalm i første svangerskap, men slet mye med halsbrann på slutten. Det har jeg nå også.

Har ikke fortalt mannen min enda, er veldig overrasket selv over at jeg er gravid (vel, jeg vet hva samleie uten prevensjon kan bli til :-)).

Er altså ikke i de rosa skyer - men heller ikke fortvilet for vi har snakket om å få flere barn...

Er det noen som har lignende erfaring? Hva sier jordmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i samme situasjon. Jeg hadde spiral etter første jenta vår. Oppdaget ikke at jeg var gravid med nummer to før jeg var fem mnd. på vei. Teoretisk sett kan du være lengre på vei en 3 mnd.

Ps. Det er en positiv ting, og det er at svangerskapet blir utrolig kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i samme situasjon. Jeg hadde spiral etter første jenta vår. Oppdaget ikke at jeg var gravid med nummer to før jeg var fem mnd. på vei. Teoretisk sett kan du være lengre på vei en 3 mnd.

Ps. Det er en positiv ting, og det er at svangerskapet blir utrolig kort.

Takk for raskt svar Hansagirl.

Oj,

Kan jeg være enda lengre på vei....

Når begynner man å legge på seg? Synes jeg husker at jeg kjøpte mamma-bukser da jeg var 4 1/2 mnd på vei sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Hansagirl.

Oj,

Kan jeg være enda lengre på vei....

Når begynner man å legge på seg? Synes jeg husker at jeg kjøpte mamma-bukser da jeg var 4 1/2 mnd på vei sist?

Andre gangen måtte jeg over i mammabukser i uke 8 jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gangen måtte jeg over i mammabukser i uke 8 jeg...

Det er litt merkelig dette med å legge på seg. Da jeg kom ut fra legekontoret gikk jeg som en gravid med bekkenplager. To dager etter hadde jeg den magen. Har mange ganger lurt på om det er psykisk dette med å få mage tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig dette med å legge på seg. Da jeg kom ut fra legekontoret gikk jeg som en gravid med bekkenplager. To dager etter hadde jeg den magen. Har mange ganger lurt på om det er psykisk dette med å få mage tidlig.

Dette med mage - jeg er snart 15 uker på vei, og har ingen antydning til mage. Jeg trodde jeg var i ferd med å få mage for litt siden, men jeg var antagelig bare litt oppblåst, for det er i hvertfall borte igjen!

Det er veldig individuelt når man får mage og hvor godt det synes, blant annet avhenger det av hvordan livmoren er plassert. Legen min sier at babyen min ligger veldig dypt og lang bak (bakoverbøyd livmor), og hadde litt problemer med å finne hjertelyd med doppler da jeg var på kontroll for en uke siden.

Til brit, hvis du er gravid og ikke vet hvor langt, gå til lege for kontroll, så kjenner han på livmoren, og evt sender deg på ultralyd. Ellers er det jo helt umulig å regne seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt merkelig dette med å legge på seg. Da jeg kom ut fra legekontoret gikk jeg som en gravid med bekkenplager. To dager etter hadde jeg den magen. Har mange ganger lurt på om det er psykisk dette med å få mage tidlig.

Jeg var gravid i uke 15 da vi giftet oss. Uka etter, på bryllupsreisen, vokste jeg ut av mange av klærne jeg hadde med... Følte det var ganske psykisk ja, slappet liksom av og magen spratt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke umulig at du ble gravid i forb. med eggløsningen som du hadde etter den menstruasjonen du hadde for 5 mndr. siden. I.o.m. at du mener du har kjent liv, er det sansynlig at du nærmer deg 20 uker, men det er slettes ikke nødvendig. Kanskje er du ikke mer enn 15-16 uker. Uansett, du bør få en legekontroll, bli henvist til ultralyd, og ikke minst, ta en prat med din mann.

Halsbrannen din er ikke så lett å bruke som indikator på hvor langt du har kommet. Enkelte har halsbrann fra ganske tidlig i svangerskapet.

Når du ligger på ryggen, kan du prøve å kjenne etter øvre kant av livmoren. Jeg vil anta at du finner den et sted under navlehøyde. Ved 20 ukers svangerskap står livmoren på høyde med navlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, neste uke skal jeg hjem til Norge på juleferie - og til legen.

Har begynt å bli fotrolig med tanken, gleder og gruer meg om hverandre. Mannen min ble veldig overrasket, men glad.

Er fryktlig spent på hvor langt på vei jeg er, kjenner romstering (fra innsiden) mange ganger om dagen - og jeg som trodde det var "leamus"... Synes jeg kjenner livmoren ca. 4 cm nedenfor navelen mens jeg ligger.

Må si jeg føler meg priviligert som kan være gravid så lenge uten å merke det, når jeg hører om alle som prøver eller spontanaborterer. Vel, jeg kommer sikkert innom og spør fler spørsmål etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...