Gå til innhold

Panikk ...


Gro123

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding fra lege og andre kvinner på følgende:for 9 år siden hadde jeg en provosert abort, som ikke var helt "vellykket" - slik at jeg måtte ha en utskrapning til. Fikk antibiotika, og har i åra etter vært overbevist om at alt var OK med kroppen mht. fruktbarhet, antibiotikaen skulle jo ha forhindret evt. infeksjon. Det siste året (cirka) har jeg begynt å merke en form for "trykk" i eggledere og livmor (ikke smerter). Har regelmessige og iblant smertefulle menstruasjoner, og bruker ikke p-piller. Var til lege og fortalte om min bekymring for at aborten likevel hadde ødelagt noe, og ble undersøkt uten at det ble funnet noe galt. Jeg ble også testet for chlamydia, og det hadde jeg ikke.

Legen sa likevel at man kan ha hatt betennelse i eggstokkene uten å merke det, og det finner man ikke ut før man prøver å bli gravid - noe jeg ikke har gjort. Det hører med at jeg er 34 år og begynner å føle alderen tynge når det gjelder å få barn. Kort sagt lurer jeg på om det kan være noe galt, om det er noe jeg i så fall kan gjøre, og om jeg med den gamle aborthistorien på toppen av min "høye alder" ligger dårlig an? Beklager det lange innlegget, men dette plager meg sånn at jeg ofte ikke klarer å tenke på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for at det skal være skjedd noen skade i forb. med aborten. De ukarakteristiske symptomer du kjenner så lenge etterpå kan ikke settes sammen med dette inngrepet.

Med alderen reduseres muligheten for graviditet, men du skulle ligge godt an fortsatt. Se vedlegg.

I samfunn hvor det ikke brukes prevensjon har man funnet følgende rater for barnløshet:

34 år: 11%

40 år: 33%

45 år: 87%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...