Gå til innhold

Setefødsel vs keisersnitt


Ariane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk vel nærmest velge vanlig fødsel eller keisersnitt da jeg fødte for 7 mnd siden. Siden datteren min lå i seteleie ble det foretatt bekkenmåling og UL. Bekkenet var rommelig og babyen ble vurdert til å være rundt 3500g ved termin. Selvfølgelig ble jeg usikker, men jordmor mente at i mitt tilfelle ville setefødsel være mindre risikabelt enn keisersnitt. Fødselen gikk helt fint (min andre fødsel). Jeg tror du må be om en grundig samtale på sykehuset, der fordeler og ulemper blir vurdert i forhold til akkurat din kropp og din baby. Jeg fikk en slik samtale før fødselen og følte det veldig betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel nærmest velge vanlig fødsel eller keisersnitt da jeg fødte for 7 mnd siden. Siden datteren min lå i seteleie ble det foretatt bekkenmåling og UL. Bekkenet var rommelig og babyen ble vurdert til å være rundt 3500g ved termin. Selvfølgelig ble jeg usikker, men jordmor mente at i mitt tilfelle ville setefødsel være mindre risikabelt enn keisersnitt. Fødselen gikk helt fint (min andre fødsel). Jeg tror du må be om en grundig samtale på sykehuset, der fordeler og ulemper blir vurdert i forhold til akkurat din kropp og din baby. Jeg fikk en slik samtale før fødselen og følte det veldig betryggende.

Det ble tatt keisersnitt på meg da jeg fikk sønnen min for 9 år siden, men det var ikk noe valg da han kom 5 uker for tidlig. keisersnittet var grusomt og jeg håper og tror at jeg får føde normalt denne gangen da denne er i hodeleie. Det har vanlig praksis her i norge å anbefale vanlig fødsel selv om barnet ligger i sete. Men nye undersøkelser i utlandet viser at barnedødligheten er større ved vanlig fødsel stikk i strid med hva man i norge har praktisert. Blandt annet har sverige og Danmark vært med i denne undersøkelsen. Man vurderer nå å forandre på denne praksisen.

jeg har selv vært spent på m denne og kom til å ligge i sete,men er nå i uke 34 og hodet ligger nede. Jeg hadde valgt vanlig fødsel hadde jeg ikke lest disse artiklene, nå vet jeg ikke hva jeg hadde gjort da jeg føler at keisersnittet var ikke noen hyggelig opplevelse. Jeg ønsker deg lykke til , kanskje den snur seg i siste time

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=1648

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=1614

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=1613

Hilsen Luka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt 2.barn ble tatt med planlagt keisersnitt pga seteleie/føttene ned og størrelse(beregnet til underkant av 4 kilo). Har aldri angret. Det gikk kjempefint og var ikke mye verre etter fødselen enn ved min første som ble født normalt. En venninne har samme erfaring. Hvis det er et lite barn har jeg inntrykk av at man oftere velger vanlig fødsel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg har ikke anledning til noen lang utredning nå om fordeler og ulemper ved keisersnitt, men jeg går ut i fra at du blir anbefalt det ene eller det andre utifra en helhet. Man kan vanligvis ikke bestille et keisersnitt hvis det ikke er indikasjoner for at dette er det beste for mor og barn. Det er klart at hvis det fra legehold blir anbefalt keisersnitt f.eks. fordi man utsetter barnet for evt. fare ved en vaginal fødsel, så er ikke valget så vanskelig. Jeg blir litt overrasket hvis du har fått muligheten til å velge fritt selv. Du kan komme tilbake med flere spørsmål senere hvis du har noe mer konkret jeg kan forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...