Gå til innhold

Fontex-skal det ikke hjelpe snart?


Gjest ebba81

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Fontex i snart 4 uker, og jeg merker lite forskjell! Jeg fikk fontex pga depresjon (litt angst). Første uken fikk jeg bivirkninger iform av kvalme/svimmelhet/hodepine. Nå er jeg bare trøtt. Kjempetrøtt, og nesten mer deprimert, fordi jeg ikke orker noen ting lenger. Går bare i en døs.Jeg håpet at denne medisinen ville hjelpe fordi jeg har prøvd både cipramil og zoloft og fått bivirkninger som jeg synes ble for belastende. Men av cipramilen ble jeg ihvertfall i "bedre humør" og mer overskudd! (men så fikk jeg vektøkning og menstruasjonsproblemer)

Hvor lang tid skal det ta før fontex virker?

Hvis jeg skal bytte til cipramil igjen, må jeg ha et opphold før jeg starter på de?

Kan forresten fontex gi kviser?

Skal til legen på mandag, og jeg lurer på hva som vil skje. Burde jeg la fontexen få lengre tid til å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du bør gi det et par uker til...

Du blir trøtt? Ta tablettene om kvelden før du legger deg. Det har ingenting å si.

Om det ikke har noen virkning om et par uker heller, bør du kanskje øke dosen?

Snakk med legen om dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har før Fontex brukt to andre SSRI.

Om ikke Fontex heller virkeretter ytterligere 2-3 uker, synesjeg du bør bytte til en annen type AD. Det finnes andre gode AD enn SSRIene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har før Fontex brukt to andre SSRI.

Om ikke Fontex heller virkeretter ytterligere 2-3 uker, synesjeg du bør bytte til en annen type AD. Det finnes andre gode AD enn SSRIene

Hei!

Kan du fortelle hva som er forskjellen?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontex virker akkurat sånn på meg også. Har nå tatt dem i sju uker, og er bedre av de verste tankene, men går bare rundt og er "dopa" og trøtt og sliten. Vil bare sove, og får ikkje gjort noen ting. Og Fontex gir i alle fall meg kviser. Jeg skal også til legen på mandag, så vi får se hva som skjer. Lurer litt på Aurorix, men da må en ha 5 uker (!) uten Fontex først. Si fra hvis du finner noe som virker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontex virker akkurat sånn på meg også. Har nå tatt dem i sju uker, og er bedre av de verste tankene, men går bare rundt og er "dopa" og trøtt og sliten. Vil bare sove, og får ikkje gjort noen ting. Og Fontex gir i alle fall meg kviser. Jeg skal også til legen på mandag, så vi får se hva som skjer. Lurer litt på Aurorix, men da må en ha 5 uker (!) uten Fontex først. Si fra hvis du finner noe som virker. Lykke til!

Jeg prøvde med å ta tabletten på kvelden istedet, og da kjenner jeg meg ikke så sliten på dagen. Men uansett er jeg sløv og klarer ikke konsentrere meg om lesing. Hvilke andre AD er det som kan hjelpe med å få litt overskudd, og som IKKE har vektøkning og kviser som bivirkninger??? Burde jeg be legen min sende meg til en psykiater (som kanskje har mer peiling på medikamenter?)?

Eos, så det er ikke noe jeg bare inbilte meg, det med kvisene! uff, det orker jeg ihvertfall ikke. det er jo litt dumt å begynne med antibiotikakur for bivirkninger man får av en annen medisin! Tror du det er medisinene som gjør det, eller bare at vi er deprimerte? (men det kom jo etter jeg begynte med medisinen!)hmm..

Ebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du bør gi det et par uker til...

Du blir trøtt? Ta tablettene om kvelden før du legger deg. Det har ingenting å si.

Om det ikke har noen virkning om et par uker heller, bør du kanskje øke dosen?

Snakk med legen om dette.

Lykke til!

Takk for svar forresten. Jeg får spørre legen min om henvisning til psykiater. jeg nevnte nemlig aurorix til legen forrige gang, og da sa hun at den medisinen var så gammel så ingen brukte den lenger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde med å ta tabletten på kvelden istedet, og da kjenner jeg meg ikke så sliten på dagen. Men uansett er jeg sløv og klarer ikke konsentrere meg om lesing. Hvilke andre AD er det som kan hjelpe med å få litt overskudd, og som IKKE har vektøkning og kviser som bivirkninger??? Burde jeg be legen min sende meg til en psykiater (som kanskje har mer peiling på medikamenter?)?

Eos, så det er ikke noe jeg bare inbilte meg, det med kvisene! uff, det orker jeg ihvertfall ikke. det er jo litt dumt å begynne med antibiotikakur for bivirkninger man får av en annen medisin! Tror du det er medisinene som gjør det, eller bare at vi er deprimerte? (men det kom jo etter jeg begynte med medisinen!)hmm..

Ebba

Tror nok det kommer av medisinene ja, det er jo tross alt hormonene vi prøver å påvirke. Jeg har også prøvd å ta Fontexen om kvelden, men da sover jeg så urolig og blir ikke mer energisk. Såvidt jeg har skjønt så skal medisiner som øker noradrenalin i praksis gi mer energi. Fontex, som alle SSRI, øker bare serotonin. Men egentlig skal en visst prøve en AD til full dose før en skifter. NHD er positiv til Aurorix, les f.eks. http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1830541 eller http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=139051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar forresten. Jeg får spørre legen min om henvisning til psykiater. jeg nevnte nemlig aurorix til legen forrige gang, og da sa hun at den medisinen var så gammel så ingen brukte den lenger??

Det svarte min lege også, men når jeg fortalte alt jeg hadde lest om Aurorix (mest skrevet av NHD - som virker veldig positiv til Aurorix, og som mener at det er en feilaktig oppfatning at Aurorix er så gammeldags - og i felleskatalogen), så skjønte hun at jeg hadde satt meg inn i det og ville prøve. Da var det ikke noe problem.

Aurorix har ikke bivirkninger på sexlyst eller vektendring, men positiv bivirkning i form av oppkvikkende effekt. Slik jeg har forstått det, så har Aurorix en veldig lav forekomst av plagsomme/alvorlige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontex virker akkurat sånn på meg også. Har nå tatt dem i sju uker, og er bedre av de verste tankene, men går bare rundt og er "dopa" og trøtt og sliten. Vil bare sove, og får ikkje gjort noen ting. Og Fontex gir i alle fall meg kviser. Jeg skal også til legen på mandag, så vi får se hva som skjer. Lurer litt på Aurorix, men da må en ha 5 uker (!) uten Fontex først. Si fra hvis du finner noe som virker. Lykke til!

ja, jeg tenker også på aurorix. Men vet du om den kan gi kviser?

jeg er usikker på om jeg skal hoppe rett over fra fontex til cipramil, og heller drite i at jeg legger på meg litt, men få det litt bedre psykisk. eller om jeg skal gå 5 uker uten noe for deretter å prøve aurorix! vansklig, siden det er midt opp i examen, og jeg har virkelig lyst til å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tenker også på aurorix. Men vet du om den kan gi kviser?

jeg er usikker på om jeg skal hoppe rett over fra fontex til cipramil, og heller drite i at jeg legger på meg litt, men få det litt bedre psykisk. eller om jeg skal gå 5 uker uten noe for deretter å prøve aurorix! vansklig, siden det er midt opp i examen, og jeg har virkelig lyst til å få til det.

Aurorix har i alle fall få bivirkninger. I følge NHD er det den som har færrest. Men jeg klarer ikke fem uker uten medisiner, da går jeg heller på noe annet i mellomtiden. Får se hva legen sier i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurorix har i alle fall få bivirkninger. I følge NHD er det den som har færrest. Men jeg klarer ikke fem uker uten medisiner, da går jeg heller på noe annet i mellomtiden. Får se hva legen sier i morgen.

hei, håper det er greit at jeg spør-hvordan gikk det hos legen Eos? hva sa han om aurorix?

Jeg ble skuffet over legen min, som tydeligvis vet lite om disse medisinene. Jeg må vente til jeg får time hos en psykiater om hva jeg skal gjøre. men jeg skal ihvertfall slutte med fontex. Nå lurer jeg på om jeg enten skal begynne med cipramil med engang (har tabletter fra før av) eller bare ikke gå på noe. Legen visste ikke engang om det var mulig å bytte rett til cipramil...Håper jeg får time hos psykiater snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, håper det er greit at jeg spør-hvordan gikk det hos legen Eos? hva sa han om aurorix?

Jeg ble skuffet over legen min, som tydeligvis vet lite om disse medisinene. Jeg må vente til jeg får time hos en psykiater om hva jeg skal gjøre. men jeg skal ihvertfall slutte med fontex. Nå lurer jeg på om jeg enten skal begynne med cipramil med engang (har tabletter fra før av) eller bare ikke gå på noe. Legen visste ikke engang om det var mulig å bytte rett til cipramil...Håper jeg får time hos psykiater snart.

Såvidt jeg har skjønt så er det akkurat overgangen mellom MAO-hemmere (Aurorix) og SSRI som er farlig. Se www.felleskatalogen.no. Det står at du må vente fem uker etter Fontex eller to uker etter Cipramil før du begynner på Aurorix. Men psykiater er jo greit, de har jo i alle fall peiling på det de driver med.

Jeg har tatt serumkonsentrasjon av Fontexen, og får resultatene om en uke. Hvis den er for lav, skal jeg øke Fontex-dosen og se om det virker bedre da. Hvis den er grei, så virker ikke Fontex, altså får jeg et nytt AD. Legen sa selvfølgelig at Aurorix er lite brukt og at han kjente lite til den og sånt, men det virket som jeg skulle få den hvis det var det jeg ville. Han skjønte jo at jeg har prøvd å sette meg inn i dette.

Fem uker uten medisiner klarer jeg ikke.

Jeg bare venter og ser, jeg, igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...