Gå til innhold

NHD - traumer og apetitt på avveier.


Gjest 37 & kvinne

Anbefalte innlegg

Gjest 37 & kvinne

Siden tenårene har jeg hatt problemer med at "apetitt-signalene" ikke fungerer som de skal. Så dumt det kan høres ut, føler jeg meg normalt mer og mer sulten når spiser. Jeg kan iblant registrer at magen blir full, eller jeg vet det ut fra hvor mye jeg har spist. Men jeg setter meg til bordet uten sultfølelse og ofte uten matlyst, og går fra bordet og føler meg kjempesulten. Dette varier selvfølgelig, men jeg er sjeldent det man kaller behagelig mett.

Jeg har ikke hatt det jeg tror defineres som spiseforstyrrelser, selv om jeg ofte har spist uregelmessig. Spiser nokså sunn mat, og greier som regel å styre inntaket av snaks.

Normalt har jeg greid å styre min noe absurde apetitt og sultfølelse, selv om det har vært vanskelig. For 3 år siden veide jeg 65kg, er 164 cm høy.

De siste årene har jeg hatt problemer med psyken etter traumer. Det har medført at jeg har gitt etter for sultfølelsen. Nå veier jeg 80kg og dette tar på psyken.

Bruker Nexium pga reflux, og Depo-Provera hver 3.mnd. Bruker ingen AD. Har prøvd Efexor, men tålte ikke disse. Ikke prøvd andre AD. Går regelmessig i terapi og synes dette hjelper i forhold til psykiske plager.

Det jeg lurer på er:

Høres dette helt vanvittig ut?

Er det noe å gjøre med det?

Kan det behandles med medisiner, evt. hvilke og hvordan?

Blodprøver har ikke vist for lavt stoffskifte (men det er mye nærmere for lavt enn for høyt). Men jeg merker jeg har lav forbrenning. Fryser alltid og er uten energi. Kan lave doser med Tyroxsin hjelpe på dette?

Å være i stand til å føle meg behagelig mett og få vekten ned på et fornuftig nivå står høyt på ønskelisten.

Takknemlig for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

jeg har hatt masse problemer med stoffskiftet mitt. det har vært både lavt og høyt. Og stoffskifte gir utslag på nesten hele kroppen. Du har antaglig fått blodprøveresult. og siden du sier det er mye nærmere lavt enn høyt, så kan det hende det er for lavt for DEg. Det legene ikke skjønner ang. stoffskiftet, er at det er forskjellig fra person til person hva FT4 (thyroxinmengden i blodet) skal ligge på. Legene mener det er normalt hvis det ligger innenfor 5-25. Men jeg har f.eks mange ganger hatt det liggende på 30 og det har fungert best for meg. Hadde FT4 ligget på 7 på meg så ville jeg følt meg elendig!Det er også en annen ting som legen må se på som heter TSH. men jeg husker ikke hva den skal ligge på.

Noe av spiseproblemene kan jo komme med stoffskifteproblemene, man går jo opp i vekt ved lavt stoffskifte....Men da mister man også matlysten, og det har du jo ikke gjort...

Kanskje trenger du thyroxin?du kunne jo tatt kontakt med en spesialist?endokrinolog eller hva det heter.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...