Gå til innhold

Barnetrygd og EØS-reglene

Anbefalte innlegg

Vi bor nå i Belgia der min mann jobber for belgisk arbeidsgiver mens jeg er i fødselspermisjon fra min norske arbeidsgiver. Jeg har fødselspenger fra Norge og er medlem av norsk folketrygd så lenge jeg får fødselspenger.

Vi har krav på barnetrygd fra Belgia for våre to barn siden min mann er yrkesaktiv her. Barnetrygden er mindre her enn i Norge. Det jeg lurer på er om vi kan ha krav på å få mellomlegget mellom belgisk og norsk barnetrygd utbetalt fra Norge pga EØS-avtalen.

Så vidt jeg har forstått er da kravet at foreldrene er yrkesaktive i hvert sitt EØS-land, barnetrygd utbetales først fra det landet der barnet er bosatt og evt mellomlegg utbetales fra det andre landet (Norge i dette tilfellet).

Regnes jeg som yrkesaktiv, slik kravet er?

Hvordan går jeg i så fall fram for å sette fram krav om dette mellomlegget? Kontakter jeg det lokale trygdekontoret jeg sist hadde med å gjøre, eller FFU (sistnevnte håndterer fødselspengene)? Det lokale trygdekontoret har vært i kontakt med myndighetene her ifm søknad om barnetrygd i Belgia.

Håper du kan svare meg på dette, det utgjør ganske mange penger...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12495-barnetrygd-og-e%C3%B8s-reglene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg mener du skal regnes som yrkesaktiv i Norge så lenge du mottar fødselspenger,

men jeg er overhode ikke noe ekspert på dette området. RTV skriver litt om dette her:

http://www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-20000201-0023-040.html#map048

men jeg tror det lureste kan være å ta en prat med FFU. Og uansett så har du rett til å søke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...