Gå til innhold

AD og bivirkninger-må man bare tåle de?


Gjest wilma79

Anbefalte innlegg

Gjest wilma79

Av cipramil gikk jeg opp i vekt, og fikk menstruasjon annenhver uke. Zoloft orket jeg bare gå på i to uker pga sterk sultfølelse. Fontex ble jeg bare trøtt av og jeg har fått kviser av den. Legen min snakker til meg som om jeg inbiller meg alle disse bivirkningene. Eller hun mener at jeg må tåle de. Men jeg orker ikke alle disse bivirkningene, da er det nesten bedre og være deprimert.....Noen som har lignende erfaringer? Skal jeg bare fortsette å prøve forskjellige medikamenter til jeg finner et som passer? jeg skjønner at enhver medisin har noen bivirkninger. Men økt vekt, og kviser blir man jo bare mer deprimert av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kost-nyttevurdering.

Er de positive effektene så store at de mer enn oppveier det negative? Hvis ikke er det jo ikke verdt det.

Ikke alle leger tar bivirkningene like alvorlig, dessverre. Du er ekspert på dine bivirkninger. Det er jo du som føler dem på kroppen. Ikke alle medisiner har like god effekt.

Er du veldig syk, og i desperat behov av bedring kan det være vel verdt et forsøk. Kan derimot terapi ha vel så god effekt, kan det være like godt å sette strek for videre medesinprøving.

Håper du finner ut av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Du må huske på at mange bivirkninger forsvinner etter 3-4 uker så du bør nok prøve å holde ut så lenge før du kutter de ut.

Mange leger har lett for å ikke ta de bivirkningene som ikke står i pakningsvedleggene eller i medisinhåndboken alvorlig. Det at vi legger på oss av cipramil f.eks. nekter de på.

Men prøv å spise 5 for dagen osv. da får du nok fiber, og pass på og bare spise like mye som du gjorde før i tiden er også ett godt råd. Ikke lett det skal jeg skrive under på. Men det virker iallefall litt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Som andre har skrevet: Det er en kost/nytte-vurdering.

Her må en skille mellom "startbivirkninger" og "vedvarende bivirkninger". Mange AD har ubehagelige bivirkninger som avtar/forsvinner etter 1-3 uker. Jeg synes en skal ha stor utholdenhet i forhold til disse. Verre er det med bivirkninger som varer over tid.

Så til valg av gruppe AD.

Jeg ser at wilma79 har fått sitt tredje SSRI Cipramil, Zoloft og Fontex). Jeg mener at dersom en ikke har kommet til målet med to SSRI, bør en vurdere en annen type AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...