Gå til innhold

Bevegelse i uke 33/34


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Jeg leser i alle bøker at på denne tiden er barnet veldig aktivt og sparkene til tider veldig harde. Slik er ikke min lille gutt, han beveger seg en del - noen dager rolig andre mer aktivt. Men det er veldig lite sparking, det kan gå dager mellom hvert spark. Han liker å strekke på seg og smårulle litt frem og tilbake. Kjenner føttene og hendene holder på inni der, men det er ikke noe sparking. Ellers så er det små bevegelser ganske ofte, kjenner veldig lite når jeg er i bevegelse. Han ligger nå litt på tvers med hodet nederst. Bevegelsene har vært slik siden uke 27/28, før det var det noe sparking. Er dette normalt, eller kan det tyde på at noe er i veien?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Jeg er ikke jordmor, men:

Hadde det litt på samme måte som det når jeg gikk gravid med Christoffer. Han sparka ikke så mye de siste ukene. Men jeg kjente bevegelser hver dag, og det er vel det som er tommelfingerregelen. Hvis du ikke kjenner liv på flere dager bør du være obs, kanskje prøve å drikke litt isvann, eller få i deg litt sukker for å "vekke" barnet. Christoffer rugga litt på seg, men sparka ikke veldig hardt.

Som sagt, vær obs ved manglende bevegelser over et døgn, og prøv heller å "vekke" ham/henne!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si hva som er normalt og ikke minst sette en grense for hva som er veldig mye og hva som er for lite aktivitet. Det man kan si, er at det er viktig at man er i stand til å kjenne liv når man setter seg ned for å kjenne etter. 3 bevegelser på 1/2 time bør man forvente. Da snakker man om bevegelser, ikke nødvendigvis om kraftige spark. Når du selv er bevegelse, er det vanlig at barnet blir vogget i søvn, og ligger mer eller mindre i ro.

Jeg synes du skal ta opp med din lege/jordmor om det du er urolig for. Jeg vil ikke tro at det er noe galt, men hvis du kjente mer liv tidligere og ikke så mye nå, er det grunn til å undersøke saken nærmere. Jeg synes likevel ikke man skal dramatisere det hele. Man vet at barnet har veldig mye plass å boltre seg på rundt uke 27/28, og det blir stadig mindre etterhvert ut i svangerskapet. Det er klart at forholdene for barnet endrer seg og at mor gjerne kjenner forskjell på bevegelsene. Likevel synes jeg alltid at man skal ta det på alvor når mor forteller at hun kjenner mye mindre enn tidligere. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...