Gå til innhold

schizoid


Gjest antitese

Anbefalte innlegg

Gjest antitese

Hvorfor blir schizoid personlighetsforstyrrelse ansett for å være så alvorlig? For meg virker det som foreksempel borderline er mer alvorlig, men schizoid anses vel for å være mer alvorlig? Virker som schizoide på mange måter bare er veldig tilbaktrukkete personer, men at det kan fungere i jobb og lignende? Og hva er behandlingen for denne lidelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antitese

Vil bare si at jeg var også diagnostisert som schizoid før jeg tidligere i år ble diagnostisert med Aspergers Syndrom.

Du ble altså først feildiagnostosert som schizoid og har ikke den diagnosen lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har schizotyp pf. Den er også alvorlig, men symptomer kan kureres med medisiner.

Schizoid pf derimot er vanskeligere å helbrede fordi personen trives alene og har ikke behov for kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg var også diagnostisert som schizoid før jeg tidligere i år ble diagnostisert med Aspergers Syndrom.

Jeg har også diagnosen asperger syndrom, så det interesserer meg hvordan andre får diagnosen....hvordan fikk du din? Hva slags undersøkelser gjennomgikk du, og hvor gammel var du da du fikk diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ensom asper

Du ble altså først feildiagnostosert som schizoid og har ikke den diagnosen lenger?

Jeg var 30 da jeg fikk diagnosen Asperger tidligere i år, og 26 da jeg ble dianostisert som Schizoid i forbindelse med søknad til en arbeidsmarkedsbedrift.

Jeg var veldig umoden som barn og ungdom og ble veldig mye mobbet, så det bidro sannsynligvis til at jeg trakk meg unna andre.

I februar i år fant moren min en artikkel i et blad om Aspergers og skjønte at dette var meg! Hun viste meg artikkelen og jeg fikk time hos en psykolog jeg gikk til før gjennom fastlegen min.

Han så på kriteriene for både Schizoid Personlighetsforstyrrelse og Aspergers Syndrom og var enig i at det måtte være Aspergers jeg hadde.

Jeg har fått kontakt med andre med Aspergers både her i Norge og i andre land på nettet og vi snakker om å starte en egen Aspergersforening her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig med deg. Scizoid pf er i motsetning til borderline pf ikke en alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Problemet med schizoid pf ser en i hovedsak på to plan:

1. Noen ganger stifter de familie (ved en feiltagele eller fordi alle andre gjør det?). Partners og barns forventninger til nærhet og fellesskap blir oftest ikke oppfylt.

2. Utviklingen i arbeidslivet går mot stadig mer samhandling og arbeid i grupper og fellesskap. For å sette det på spissen: Det blir stadig færre stillinger for fyrvoktere. Når schizoide blir presset over i stillinger med store krav til samhandling, får de ofte problemer.

Jeg kjenner ingen spesifikk behandling for schizoid pf. På generell basis kan en tenke seg at en psykoterapi der en tar opp dagliglivets vansker, kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Scizoid pf er i motsetning til borderline pf ikke en alvorlig personlighetsforstyrrelse.

Problemet med schizoid pf ser en i hovedsak på to plan:

1. Noen ganger stifter de familie (ved en feiltagele eller fordi alle andre gjør det?). Partners og barns forventninger til nærhet og fellesskap blir oftest ikke oppfylt.

2. Utviklingen i arbeidslivet går mot stadig mer samhandling og arbeid i grupper og fellesskap. For å sette det på spissen: Det blir stadig færre stillinger for fyrvoktere. Når schizoide blir presset over i stillinger med store krav til samhandling, får de ofte problemer.

Jeg kjenner ingen spesifikk behandling for schizoid pf. På generell basis kan en tenke seg at en psykoterapi der en tar opp dagliglivets vansker, kan være til hjelp.

"Scizoid pf er i motsetning til borderline pf ikke en alvorlig personlighetsforstyrrelse." Jeg tenker at denne konklusjonen er basert på vel utvendige kriterier for hva som er psykisk helse. Er ikke den schizoides tragedie nettopp at han tilsynelatende er velfungerende (kan jobbe, lever et regelmessig liv), men på mange måter lever som en robot? Slik den schizoide posisjonen beskrives i psykodynamisk litteratur, så er den da å anse som mer alvorlig enn borderline, her antar man jo at den schizoide er fiksert på et mer umodent trinn en den borderline. Det å ikke evne/ville/tørre å ha autentiske forhold til andre mennesker og å ikke være i stand til å oppleve sterke følelser må da være å anse som svært alvorlig for den det gjelder? Likevel ser jeg poenget ditt et sykke på vei: man kan risikere å sykeliggjøre noe som kanskje ikke oppleves som sykelig av personen det gjelder. Dette er det selvsagt grunn til å være forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...