Gå til innhold

Sikker periode??


GutteMann22

Anbefalte innlegg

Er sikre perioder sikkert? Har vert sammen med en jente en uke nå. Hun insisterer på ikke bruke p-piller, og synes det er greit å ikke bruke annen beskyttelse også. Hun har vert sammen med en gutt i 3,5 år tidligere og de har aldri brukt noe beskyttelse. Jeg stoler på at hun kjenner kroppen sin best av oss to, og veit at hun også ikke vil bli gravid. Vi har hatt samleie fire netter nå uten beskyttelse. Er jeg ute å kjøre nå? Eller kan jeg stole på at hun virkelig kjenner kroppen sin så godt? Har snakket med henne om det, men vil gjerne høre om deres erfaringer og meninger også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry mac.....

Sikre perioder er ikke så sikre som de høres ut som....

Man kjenner vel kroppen sin til en viss grad, men plutselig en gang så kommer eggeløsningen litt før eller seinere enn vanlig, og PANG! Gravid!

Så pass på, pass på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac.....

Sikre perioder er ikke så sikre som de høres ut som....

Man kjenner vel kroppen sin til en viss grad, men plutselig en gang så kommer eggeløsningen litt før eller seinere enn vanlig, og PANG! Gravid!

Så pass på, pass på!!!

Men i f.eks. perioden 4 til 14 dager etter menstruasjonen er det vel ganske sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i f.eks. perioden 4 til 14 dager etter menstruasjonen er det vel ganske sikkert?

Tidsrommet du nevner er forholdsvis trygt, men man kan aldri være 100% sikker på når eggløsninga kommer, og det finnes de som har blitt gravid på de trygge dagene. Sikre perioder bør ikke brukes annet enn i faste forhold der det ikke er noen katastrofe om det skulle komme et barn.

Hvis du ikke er klar for å bli pappa bør du sørge for prevensjon - det finnes faktisk fremdeles jenter som sørger for å bli gravide og deretter fremstiller det som et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i f.eks. perioden 4 til 14 dager etter menstruasjonen er det vel ganske sikkert?

4 til 14 dager etter menstruasjonen ? Dere tar sannelig sjanser. Dette er usikker periode til de grader. Hvis man har 28 dagers syklus, kommer eggløsningen som regel rundt dag 14, i tillegg kan sædceller leve noen døgn.

Skal man prøve å bruke sikre perioder, må man dessuten forholde seg til eggløsningstidspunktet, ikke til menstruasjonen. Kjæresten din har hatt flaks, siden det har gått bra så langt. Men sett dere ordentlig inn i sakene hvis dere ønsker å fortsette med sikre perioder, kan dere ikke det, så skaff annen prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsrommet du nevner er forholdsvis trygt, men man kan aldri være 100% sikker på når eggløsninga kommer, og det finnes de som har blitt gravid på de trygge dagene. Sikre perioder bør ikke brukes annet enn i faste forhold der det ikke er noen katastrofe om det skulle komme et barn.

Hvis du ikke er klar for å bli pappa bør du sørge for prevensjon - det finnes faktisk fremdeles jenter som sørger for å bli gravide og deretter fremstiller det som et uhell.

Må rette litt på meg selv her, den perioden som omtales er ikke trygg i det hele tatt. Eggløsninga kommer 14 dager før neste mens, og ved en syklus på 28 dager kommer den ca 14 dager etter mensens første dag. Når man tar med i regnestykket at sædceller kan leve opptil 3 døgn etter utskytning - ja da sier det seg selv at dere har latt det stå til i den minst trygge perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må rette litt på meg selv her, den perioden som omtales er ikke trygg i det hele tatt. Eggløsninga kommer 14 dager før neste mens, og ved en syklus på 28 dager kommer den ca 14 dager etter mensens første dag. Når man tar med i regnestykket at sædceller kan leve opptil 3 døgn etter utskytning - ja da sier det seg selv at dere har latt det stå til i den minst trygge perioden.

Det er bare 6 dager siden hun hadde menstruasjonen, og vi har ikke lagt sammen mer enn de siste fire dagene. Har vert av den oppfattning at dette var en ganske sikker periode. Men jeg er ikke så keen på å dra dette noe lenger, så vi har funnet ut at det er best om hun begynner med p-piller eller en eller annen form for beskyttelse. Hun har gått med på det, men jeg er fortsatt bekymra for om det var dumt av meg å dra det så langt som vi har likevell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 6 dager siden hun hadde menstruasjonen, og vi har ikke lagt sammen mer enn de siste fire dagene. Har vert av den oppfattning at dette var en ganske sikker periode. Men jeg er ikke så keen på å dra dette noe lenger, så vi har funnet ut at det er best om hun begynner med p-piller eller en eller annen form for beskyttelse. Hun har gått med på det, men jeg er fortsatt bekymra for om det var dumt av meg å dra det så langt som vi har likevell...

Hva mener du egentlig når du sier det er 6 dager siden hun hadde mensen?

Hvis det er 6 dager siden første mensdag er det ganske trygt. Hvis det er 6 dager siden siste mensdag kan hun være midt i eggløsninga, kommer an på hvor lenge mensen varer.

Den viktigste datoen her er 14 dager før neste mens, dagene omkring denne datoen er de farligste.

Men uansett, er man ikke klar for å ta imot et barn er prevensjon det eneste fornuftige.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig når du sier det er 6 dager siden hun hadde mensen?

Hvis det er 6 dager siden første mensdag er det ganske trygt. Hvis det er 6 dager siden siste mensdag kan hun være midt i eggløsninga, kommer an på hvor lenge mensen varer.

Den viktigste datoen her er 14 dager før neste mens, dagene omkring denne datoen er de farligste.

Men uansett, er man ikke klar for å ta imot et barn er prevensjon det eneste fornuftige.

Lykke til :-)

Takk for at du har fulgt så bra opp, Libra. Jeg er absolutt ikke klar for å bli far enda, og har innsett at denne måten å dyrke sexlivet ikke akkurat er den beste (med tanke på konsekvensene). Vi finner nok en annen løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har allerede fått mange advarsler om bruk av 'sikre perioder'. Brukt korrekt, er det ca 25% usikkerhet med metoden fordi det veksler når kvinnen har eggløsning.

Vi regner med at eggløsning kommer 14 dager før ventet menstruasjon.

Hvis syklus er på 28 dager fra første til første dag, vil eggløsning komme på dag 14 etter menstruasjonens start og største mulighet for befruktning er i tiden fra dag 9 til 14 (evt 15). Hvis det er 6 dager siden hun avsluttet menstruasjon og den varte i f.eks. 6 dager har dere hatt samleie i den mest fruktbare periode, og det vil være ca 30% sjanse (risiko!) for at hun kan være blitt gravid!

Dette er den barske realitet. Jeg vil anbefale kondom eller p-pille, men det får dere diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...