Gå til innhold

NHD/Finnes det nye behandlingsformer for Borderline??


Gjest flammefugelen

Anbefalte innlegg

Gjest flammefugelen

Det skrives jo så mye om Borderline/BPF/Emosjonell Ustabil Personlighetsforstyrrelse her inne og det virker som at stadig flere får denne diagnosen. Jeg har den selv, men lurer veldig på om det egetlig finnes noen spesifikk behandlingsform/behandlingsmodell for BPF? Eller er det opp til en hver behandler å utarbeide/skape sin egen behandlingsform? Finnes det behandlingsmetoder som er bedre enn andre? Hva med behandlingsmetoder i andre land, f.eks USA(tenker særlig på Marsha Linehan, om du har hørt om henne?) Jeg interesserer meg mye for dette ettersom jeg ser at det er så stor forskjell på hvilken type behandlinger folk med BPF mottar, og hva som virker. Håper du kan svare, selv om spørsmålet jo har blitt tatt opp gang på gang. P.S Om dette blir et innlegg uten avsnitt, er det fordi det er noe galt med pc'en og ikke fordi jeg ikke gidder å lage avsnitt... Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har diagnosen emosjonell utstabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type. Jeg og behandlerne mine har funnet ut at DBT (dialektisk beteende terapi) mest sansynlig er veien å gå for meg. Holder nå på å lese teorien om denne behandlingen sammen med behandleren min. Slik at vi begge vet hva dette går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Jeg har diagnosen emosjonell utstabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type. Jeg og behandlerne mine har funnet ut at DBT (dialektisk beteende terapi) mest sansynlig er veien å gå for meg. Holder nå på å lese teorien om denne behandlingen sammen med behandleren min. Slik at vi begge vet hva dette går ut på.

Har hørt om dialektisk adferdsterapi , om det er det samme? Jeg har også impulsiv type...har slitt mye med eksplosivt sinne, raseriutbrudd o.l, men har fått mye mer kontroll på det nå. Sliter mer med at jeg ikke klarer å kontrollere andre typer impulser , feks shopping, nå. Hva slags type problemer er det du har , om det er ok å spørre om det? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om dialektisk adferdsterapi , om det er det samme? Jeg har også impulsiv type...har slitt mye med eksplosivt sinne, raseriutbrudd o.l, men har fått mye mer kontroll på det nå. Sliter mer med at jeg ikke klarer å kontrollere andre typer impulser , feks shopping, nå. Hva slags type problemer er det du har , om det er ok å spørre om det? Mvh

Ja det er det samme. Jeg sliter med at når jeg først får en tanke i hodet så må jeg utføre den. Går liksom ikke ann å stoppe. Dette er negative og destruktive tanker. Jeg holder fortsatt på å jobbe med å få dette under kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Ja det er det samme. Jeg sliter med at når jeg først får en tanke i hodet så må jeg utføre den. Går liksom ikke ann å stoppe. Dette er negative og destruktive tanker. Jeg holder fortsatt på å jobbe med å få dette under kontroll

Jeg fikk det under kontroll mens jeg satt i fengsel og sonet en dom for vold og trusler mot politiet. Anbefaler sterkt "sinnemestringsprogrammet" ved Brøset psykehus i Trondheim,hvis du sliter med sinnekontroll. Der er de innmari flinke på slikt, selv om et opphold der kan være knalltøft. Fikk være der i 6 uker mens jeg egentlig sonet dommen min. Det fikk meg til å tenke, ikke minst over hvordan andre så meg eller opplevde meg. Kanskje et opphold der hadde vært noe for deg? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det under kontroll mens jeg satt i fengsel og sonet en dom for vold og trusler mot politiet. Anbefaler sterkt "sinnemestringsprogrammet" ved Brøset psykehus i Trondheim,hvis du sliter med sinnekontroll. Der er de innmari flinke på slikt, selv om et opphold der kan være knalltøft. Fikk være der i 6 uker mens jeg egentlig sonet dommen min. Det fikk meg til å tenke, ikke minst over hvordan andre så meg eller opplevde meg. Kanskje et opphold der hadde vært noe for deg? ;-)

Jeg sliter ikke med å kontrollere sinnet mitt. Så et slikt opphold har jeg heldigvis ikke bruk for :-) Det er heller det motsatte jeg sliter med. Nemlig det å kunne vise følelser. Sliter med en del andre ting også som blir for komplisert å forklare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Meg bekjent er fortsatt Linehans "Dialektisk adferdsterapi" (stort sett det samme som CBT, kognitiv adferdsterapi, det som er best dokumentert.

Tilleggsbehandling med medisiner synes mer vanlig enn tidligere. Medisineringen er stort sett små doser antipsykotika, store doser SSRI eller antepileptika i standarddoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Meg bekjent er fortsatt Linehans "Dialektisk adferdsterapi" (stort sett det samme som CBT, kognitiv adferdsterapi, det som er best dokumentert.

Tilleggsbehandling med medisiner synes mer vanlig enn tidligere. Medisineringen er stort sett små doser antipsykotika, store doser SSRI eller antepileptika i standarddoser.

Hvilke antiepileptika er vanligst å gi sammen med SSRI?

Og i hvilke doser?

Har forsøkt fluanxol i noen uker nå , men fikk den seponert pga bivirkninger- vektøkning og skjelvinger og "slemmere" sinne.

Det diskuteres nå medisinering med Topimax, som var et forslag fra min side, siden denne medisinen ikke er kjent for å gi vektøkning.

Er det vanlig å gå ned i dosen av SSRI når en starter opp med Topimax samtidig med at en bruker SSRI(150 mg zoloft i døgnet).

Jeg vil gjerne forsøke denne kombinasjonen, men er litt usikker på hvilke argumenter jeg skal bruke ovenfor legen jeg har på psykehuset.Hun virket temmelig usikker, nemlig, på om dette ville funke på meg.Men jeg vil altså forsøke.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke antiepileptika er vanligst å gi sammen med SSRI?

Og i hvilke doser?

Har forsøkt fluanxol i noen uker nå , men fikk den seponert pga bivirkninger- vektøkning og skjelvinger og "slemmere" sinne.

Det diskuteres nå medisinering med Topimax, som var et forslag fra min side, siden denne medisinen ikke er kjent for å gi vektøkning.

Er det vanlig å gå ned i dosen av SSRI når en starter opp med Topimax samtidig med at en bruker SSRI(150 mg zoloft i døgnet).

Jeg vil gjerne forsøke denne kombinasjonen, men er litt usikker på hvilke argumenter jeg skal bruke ovenfor legen jeg har på psykehuset.Hun virket temmelig usikker, nemlig, på om dette ville funke på meg.Men jeg vil altså forsøke.

Mvh

Jeg har akkurat måttet brå-seponere topimax pga det legen var ganske sikker på var bivirkninger. Ville bare advare deg litt ang det.

Den er jo kjent for å ha mye bivirkninger, og de trenger ikke nødvendigvis komme med en gang.

Jeg ville også starte på den pga at jeg hadde problemer med vekten. Har gått ned mange kilo mens jeg gikk på den, men den stemningsstabiliserende effekten merket jeg heller lite til. Det er det de sier også, at den ikke er godt nok utprøvd for dette.

Lamictal skal jo heller ikke gi vektøkning, og har mye bedre dokumentasjon på virkning. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt meg nøye om før jeg begynte på topimax. Det er selvfølgelig individuelt, men for meg har den antagelig forverret sykdomsbildet (med depresjon, hypomani, masse angst og psykotiske symtomer).

Ikke meningen å skremme deg, men håper du finner ut av ting.

Hvis du har borderline, ville jeg prøvd en ss medisin om du ikke har gjort det tidligere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flammefugelen

Jeg har akkurat måttet brå-seponere topimax pga det legen var ganske sikker på var bivirkninger. Ville bare advare deg litt ang det.

Den er jo kjent for å ha mye bivirkninger, og de trenger ikke nødvendigvis komme med en gang.

Jeg ville også starte på den pga at jeg hadde problemer med vekten. Har gått ned mange kilo mens jeg gikk på den, men den stemningsstabiliserende effekten merket jeg heller lite til. Det er det de sier også, at den ikke er godt nok utprøvd for dette.

Lamictal skal jo heller ikke gi vektøkning, og har mye bedre dokumentasjon på virkning. Hvis jeg var deg ville jeg tenkt meg nøye om før jeg begynte på topimax. Det er selvfølgelig individuelt, men for meg har den antagelig forverret sykdomsbildet (med depresjon, hypomani, masse angst og psykotiske symtomer).

Ikke meningen å skremme deg, men håper du finner ut av ting.

Hvis du har borderline, ville jeg prøvd en ss medisin om du ikke har gjort det tidligere.

Lykke til!

Bruker SSRI(Zoloft) allerede, og er fornøyd med virkningen av den.

Men jeg veier alt for mye, 171 cm høy, vekt 91,7 kilo, og synes det er vanskelig å gå ned etter å ha tatt av meg nesten 30 kilo på 3-4 år nå.

Fluanxol gjorde at jeg la på meg 6 kilo,veide 85 før jeg begynte med den.

Folk kommenterer jo stadig utseende og vekt og selv betyr det mye for meg at jeg klarer å gå ned, samtidig som jeg føler meg vel psykisk.

Men takk for tipset ditt!

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...