happ Skrevet 13. desember 2000 Del Skrevet 13. desember 2000 I juli 2000 begynte jeg å miste hår og har etterhvert mistet en del hår bak i nakken, i tillegg til to små runde flekker på hodet. Jeg har fått diagnosen Alopecia Areata. Etter å ha lest en del på Internett og pratet med andre, satt jeg igjen med det inntrykket at det var lite å gjøre. Det var stor sannsynlighet for at håret ville komme tilbake igjen av seg selv i løpet av ett år. Dette var også opplysningen fra primærlegen. Da jeg var hos hudlege for å få bekreftet diagnosen, fikk jeg tilbud om behandling med kortisonsprøyter (hydrokortison?) som ville bli satt på de hårløse områdene. Hvis behandlingen var vellykket ville det vokse hår rundt de områdene hvor sprøytene ble satt. Jeg har sett at hudlegen har skrevet at kortisonsprøyter kan stoppe utviklingen av allergien for en periode, men vil den kunne stoppe den helt? Jeg har prøvd å finne mer ut om denne behandlingsmåten ved å lete på Internett, men finner lite. Jeg er usikker på om jeg skal takke ja eller nei til tilbudet om kortisonsprøyter. Jeg føler jeg vet for lite om erfaringene som finnes om denne behandlingsmåten og jeg lurer også på om det er for tidlig å starte behandlingen. Det beste hadde jo vært om kroppen ordnet opp i dette selv, men det er kanskje urealistisk? Er det noen som har erfaring med dette eller vet om noen gode Internettsider hvor denne behandlingen står omtalt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12527-alopecia-areata/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kts Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Jeg har hatt alopecia areata fra jeg var 12 år gammel (nå er jeg 24 år). Hårtapet har kommet og gått i perioder. Nå er jeg i min verste periode hittil. Har mistet hår i ca. 2 år sammenhengende. Skaffet min første parykk for 1 år siden. Hudlegen min nevnte ikke kortisonbehandling for meg før ifjor. Han fortalte at håret vokser ut igjen under behandling, men at flekkene gjenoppstår når behandlingen opphører. Han anbefalte den ikke. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer hvis man bruker kortisonpreparater mye, men jeg har hørt at kroppen til slutt blir immun mot behandlingen. Ettersom kortison brukes ved alvorlig sykdom eller etter ulykker, er det ikke bra å ha "brukt opp" kvoten sin på noe så lite "alvorlig" som alopecia. Det er slik jeg har oppfattet det, iallfall. Men snakk med hudlegen din. Du får sikkert vite om både fordeler og ulemper. Da jeg var 12 år trodde jeg ikke jeg kom til å miste mer hår etter den første gangen, men det gjorde jeg. Mistet ganske mye på ungdomsskolen, men det vokste ut igjen til jeg begynte på videregående. Var helt frisk til jeg var 19 år gammel. Siden den gang og fram til vinteren 1998 mistet jeg litt hår av gangen (flekkene flytter på seg). Etter det har jeg mistet så mye at jeg ikke har kunnet gå uten parykk eller annen hårserstatning. Så nå gjør jeg det. Forteller likevel folk om sykdommen. De fleste synes det er helt greit. En annen løsning enn parykk er rett og slett å "skinne" seg. Men det spørs litt på hvordan image man har lyst på. Det passet ikke helt for meg. Jeg har vendt meg til å være "annerledes", men jeg har fortsatt håp om mange år uten hårtap innimellom periodene. Håper det vil gå bra med deg fremover! PS: Det kan være en idé å ta kontakt med Landsforeningen Alopecia Areata. Det finnes kanskje et lokallag der du bor. Gå inn på Trond Hvedings hjemmeside om alopecia: http://w1.2701.telia.com/~u27010055/Alopecia_Areata/index.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12527-alopecia-areata/#findComment-62295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kts Skrevet 14. desember 2000 Del Skrevet 14. desember 2000 Jeg har hatt alopecia areata fra jeg var 12 år gammel (nå er jeg 24 år). Hårtapet har kommet og gått i perioder. Nå er jeg i min verste periode hittil. Har mistet hår i ca. 2 år sammenhengende. Skaffet min første parykk for 1 år siden. Hudlegen min nevnte ikke kortisonbehandling for meg før ifjor. Han fortalte at håret vokser ut igjen under behandling, men at flekkene gjenoppstår når behandlingen opphører. Han anbefalte den ikke. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer hvis man bruker kortisonpreparater mye, men jeg har hørt at kroppen til slutt blir immun mot behandlingen. Ettersom kortison brukes ved alvorlig sykdom eller etter ulykker, er det ikke bra å ha "brukt opp" kvoten sin på noe så lite "alvorlig" som alopecia. Det er slik jeg har oppfattet det, iallfall. Men snakk med hudlegen din. Du får sikkert vite om både fordeler og ulemper. Da jeg var 12 år trodde jeg ikke jeg kom til å miste mer hår etter den første gangen, men det gjorde jeg. Mistet ganske mye på ungdomsskolen, men det vokste ut igjen til jeg begynte på videregående. Var helt frisk til jeg var 19 år gammel. Siden den gang og fram til vinteren 1998 mistet jeg litt hår av gangen (flekkene flytter på seg). Etter det har jeg mistet så mye at jeg ikke har kunnet gå uten parykk eller annen hårserstatning. Så nå gjør jeg det. Forteller likevel folk om sykdommen. De fleste synes det er helt greit. En annen løsning enn parykk er rett og slett å "skinne" seg. Men det spørs litt på hvordan image man har lyst på. Det passet ikke helt for meg. Jeg har vendt meg til å være "annerledes", men jeg har fortsatt håp om mange år uten hårtap innimellom periodene. Håper det vil gå bra med deg fremover! PS: Det kan være en idé å ta kontakt med Landsforeningen Alopecia Areata. Det finnes kanskje et lokallag der du bor. Gå inn på Trond Hvedings hjemmeside om alopecia: http://w1.2701.telia.com/~u27010055/Alopecia_Areata/index.html Har lagt inn feil URL til Trond Hvedings hjemmeside. Her en den riktige URL'en: http://w1.2701.telia.com/~u270100551/Alopecia_Areata/index.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12527-alopecia-areata/#findComment-62310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Happ Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Jeg har hatt alopecia areata fra jeg var 12 år gammel (nå er jeg 24 år). Hårtapet har kommet og gått i perioder. Nå er jeg i min verste periode hittil. Har mistet hår i ca. 2 år sammenhengende. Skaffet min første parykk for 1 år siden. Hudlegen min nevnte ikke kortisonbehandling for meg før ifjor. Han fortalte at håret vokser ut igjen under behandling, men at flekkene gjenoppstår når behandlingen opphører. Han anbefalte den ikke. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer hvis man bruker kortisonpreparater mye, men jeg har hørt at kroppen til slutt blir immun mot behandlingen. Ettersom kortison brukes ved alvorlig sykdom eller etter ulykker, er det ikke bra å ha "brukt opp" kvoten sin på noe så lite "alvorlig" som alopecia. Det er slik jeg har oppfattet det, iallfall. Men snakk med hudlegen din. Du får sikkert vite om både fordeler og ulemper. Da jeg var 12 år trodde jeg ikke jeg kom til å miste mer hår etter den første gangen, men det gjorde jeg. Mistet ganske mye på ungdomsskolen, men det vokste ut igjen til jeg begynte på videregående. Var helt frisk til jeg var 19 år gammel. Siden den gang og fram til vinteren 1998 mistet jeg litt hår av gangen (flekkene flytter på seg). Etter det har jeg mistet så mye at jeg ikke har kunnet gå uten parykk eller annen hårserstatning. Så nå gjør jeg det. Forteller likevel folk om sykdommen. De fleste synes det er helt greit. En annen løsning enn parykk er rett og slett å "skinne" seg. Men det spørs litt på hvordan image man har lyst på. Det passet ikke helt for meg. Jeg har vendt meg til å være "annerledes", men jeg har fortsatt håp om mange år uten hårtap innimellom periodene. Håper det vil gå bra med deg fremover! PS: Det kan være en idé å ta kontakt med Landsforeningen Alopecia Areata. Det finnes kanskje et lokallag der du bor. Gå inn på Trond Hvedings hjemmeside om alopecia: http://w1.2701.telia.com/~u27010055/Alopecia_Areata/index.html Hei! Takk for innlegget ditt. Det var nyttig for meg å høre at ikke alle hudleger har samme syn på kortisonbehandling. Etter at jeg skrev innlegget, leste jeg noe av det samme som du skriver om kortisonbehandling. Altså at det kun er behandling, ingen kur. Hudlegen jeg var hos fortalte om ulemper som tynn hud og kanskje groper i hodebunnen der sprøytene var satt. Fordelen skulle være at håret kom tilbake. Siden jeg var betenkt på å bruke kortison, viste han meg bilder fra en vellykket behandling. Jeg følte at han ønsket at jeg skulle ta imot tilbudet. Samtidig som han var ryddig og fortalte at valget var mitt siden det var snakk om "kosmetikk". Da jeg valgte å ta betenkningstid følte jeg nesten han ble irritert. Jeg undrer meg over at hudlegene kan komme med så ulike råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12527-alopecia-areata/#findComment-63335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Hei Happ ! Jeg er ikke kjent med at kortison er spesielt effektivt ved alopecia areata, men har hørt tilbudet nevnt. Injeksjoner innebærer alltid en viss fare for infeksjoner, men for øvrig vil det være relativt trygt å gjøre et forsøk i en avgrenset del av hårtapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12527-alopecia-areata/#findComment-63376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.