Gå til innhold

Jobb, stress og sykdom.

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 med noen fysiske plager som jeg tror kommer av jobbsituasjonen min. Jeg har det siste året jobbet for et vikarbyrå, men i september / oktober ble jeg ansatt i et av landets største konserner. I denne perioden har vi gjennomført et større prosjekt, som resulterte i mye overtid og ca 25 nyansettelser. Vi er nå altfor mange ansatte i forhold størrelse på lokalet. Luften er utrolig dårlig, og i 3-4 uker har jeg hatt en hoste som ikke gir seg, men bare blir verre og verre. Legen min sier at det nok skyldes inneklima på jobben, men hva kan jeg gjøre med dette? Var først sykemeldt i en uke hvor jeg ble litt bedre, begynte å jobbe igjen, men da ble det verre. Denne uken har jeg ikke klart å gå på jobb i det hele tatt...

På toppen av det hele er arbeidsmiljøet på jobben veldig dårlig melleom ledelse og ansatte, vi har for tiden flere saker hos fagforening, noe som gjør situasjonen enda verre og vi går hele tiden på tå hev, for ikke å si for mye til noen ( dette er i tillegg omtrent et rent kvinnemiljø!).

Jeg får ikke sove, og når jeg endelig sovner klarer jeg nesten ikke å komme meg opp av senga igjen, jeg kaster opp på jobb uten noen spesiell grunn og føler meg helt tappet for krefter. Når jeg snakker med legen min får jeg ingen forståelse (føler jeg), det virker som om hun syns jeg er lat eller skulkesjuk, og at jeg som er så ung burde takle såpass.

Jeg vet det er noen litt eldre damer på jobben som har blitt sykemeldte av samme grunner som jeg oppgir, men det er ingen som tar meg på alvor når jeg forteller hvordan jeg har det. (ikke engang samboeren min)

Kan noen gi meg noen råd på hva jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12537-jobb-stress-og-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du ikke trives på jobben kan det gi utslag i fysiske plager. Jeg mistrivdes på jobben min (hadde ingenting å gjøre) og ble rett og slett dårlig av det. Jeg hadde konstant vondt i magen og jeg ble sjekket for alt mulig for å i det minste utelukke at jeg feilte noe alvorlig. Mens dette pågikk ble jeg også sykemeldt.

En sykemelding hjelper deg selvsagt, men bare fordi du da ikke er på jobb! Før eller senere må du tilbake på jobben og da må du prøve å ta tak i hva det er som gjør at du mistrives. Går det ikke an å gjøre noe med det må du vurdere å skifte jobb. Regner med at du har vært inne på tanken noen ganger...

Jeg gikk til slutt over hodet på sjefen min (han var ikke særlig forståelsesfull for at jeg kjedet meg i hjel) og ga beskjed om at jeg ville overflyttes til en annen avdeling. Hadde ikke dette gått i orden hadde jeg skiftet jobb.

Det finnes regler for inneklima på jobb (er regulert i arbeidsmiljøloven tror jeg) og er ansvaret til verneombudet. Har dere ikke et verneombud må dere få ett snarest mulig, det er lovpålagt. Jeg ville også prøvd å snakke med den nærmeste sjefen min om hvordan jeg hadde det, hjelper ikke det ville jeg gått et hakk over. Hvis det ikke hjelper - så kom deg vekk!!! Livet er altfor kort til å sitte på en jobb der du mistrives med arbeidsmiljøet!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12537-jobb-stress-og-sykdom/#findComment-62275
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære husky.

Det høres ut som om du er utbrent på bakgrunn av dårlig arbeidsmiljø.Du må gjøre deg opp en formening om du orker å forandre på dette el.om du skal segdeg om etter en annen jobb.Begge deler kan i utgangspunktet forsåvidt være riktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12537-jobb-stress-og-sykdom/#findComment-62350
Del på andre sider

Sånn har jeg det å husky, og jeg er bare 19. Har du valgt feil yrke kanskje???

Takk for gode svar forresten.

Før denne høsten har jeg vært kjempefornøyd med jobben min og arbeidsopgavene som følger med, men jeg begynner nå å bli lei av å ha vondt i magen hver dag på jobb, kaste opp etc.... Vi er mange som er fagorganiserte, og er i en dialog med dem om det som nå skjer på jobben, problemet mitt er bare det at jeg er i en prøveperiode på jobb (ble fast ansatt først i oktober) så jeg er egentlig litt redd for å virke som en bråkmaker. Men har kan de gi noen sparken på grunnlag av slike ting?

I morgen skal jeg imidlertid til legen... igjen, så jeg krysser fingrene og håper hun kan gi meg en sykemelding til over nyttår, så kanskje jeg kan klare å "ta meg inn igjen"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12537-jobb-stress-og-sykdom/#findComment-63304
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...