Gå til innhold

gravid og lekk


juni01

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 uker på veg, og er plaget med urinlekasje. Kniper på harde livet, men føler ikke at det hjelper stort. Har tidligere hatt slike plager etter fødsel, men det har kommet seg etter en stund. Lekkasjen kommer fortrinnsvis når jeg hoster, nyser eller kaster opp. Er dette noe jeg må leve med, er det noe mer jeg kan gjøre enn knipeøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Start med knipeøvelser med en gang. Man kan aldri ta for mye av denslags. Det finnes også andre øvelser for å styrke bekkenbunnen. Ligg f.eks. på ryggen med bøyde bein. Vipp bekkenet litt opp og knip alt du kan i 10 sekunder, for så å hvile i 10 sek. Dette gjentar du i et minutt eller to. Gjør det så ofte du har anledning. Du vil sikkert oppleve at urinlekkasjen bedres. Hvis du neglisjerer dette, vil du risikere å bli langt verre utover i svangerskapet og ikke minst etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...