Gå til innhold

Blir litt redd...


cathlin

Anbefalte innlegg

...av å høre om folk som blir avhengi av "lykkepillen"... Gjelder dette spesielt for gruppen SSRI?

Finnes det noen erfaringer eller statistikker som viser om vellykked medisinering og avsluttning av dette? Altså om mange har kommet seg ut av depresjonen og klart å slutte med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For mer enn 90% er det ikke noe som helst problem å komme av SSRI etter endt behandling.

For de som har problemer med å avslutte, er den overveiende vanligste årsaken at de har en kronisk lidelse som krever langvarig/livslang behandling.

Mange sykdommer er kroniske slik som astma, diabetes , angina osv. Pasientene er avhengig av medisinen og kan ikke slutte uten å få tilbakefall. Slik er det også for mange med depresjon og angst.

Jeg har aldri hørt noe si at nitroglycerin for angina er vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil vise deg hva min erfaring er med dette:

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1872624

Takker for svar, huufsa og Nils Håvard Dahl.

Har leste om en del enkelt tilfeller som sier det motsatte, men det er vel gjerne slik at det er de negative erfaringene man hører mest om, og de positive kommer i bakgrunnen.

Ble i alle fall beroliget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lykkepilleavhengig

For mer enn 90% er det ikke noe som helst problem å komme av SSRI etter endt behandling.

For de som har problemer med å avslutte, er den overveiende vanligste årsaken at de har en kronisk lidelse som krever langvarig/livslang behandling.

Mange sykdommer er kroniske slik som astma, diabetes , angina osv. Pasientene er avhengig av medisinen og kan ikke slutte uten å få tilbakefall. Slik er det også for mange med depresjon og angst.

Jeg har aldri hørt noe si at nitroglycerin for angina er vanedannende.

"Rettsaken i USA førte til at GlaxoSmithKline ble dømt til å betale erstatning til familien til en mann som etter to dager på lykkepiller tok livet av seg selv, sin kone, sin datter og sitt barnebarn.

Under rettssaken kom det fram at konsernet hadde hemmeligholdt en rapport som viste at nærmere 85 prosent av brukerne fikk massive bivirkninger når de skulle slutte med pilla. Dessuten opplevde hver fjerde forsøksperson kaoslignende fornemmelser i hodet mens de tok pillen, én av 80 fikk selvmordstanker, og én av 500 forsøkte å begå selvmord."

Dette er et sitat fra foket.no/Lykkepillen.

disse opplysningene har altså kommet fram i en rettssak i USA som GSK tapte.

Du som jobber for GSK bør vite bedre enn å si at 90% ikke har problemer med å slutte med SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rettsaken i USA førte til at GlaxoSmithKline ble dømt til å betale erstatning til familien til en mann som etter to dager på lykkepiller tok livet av seg selv, sin kone, sin datter og sitt barnebarn.

Under rettssaken kom det fram at konsernet hadde hemmeligholdt en rapport som viste at nærmere 85 prosent av brukerne fikk massive bivirkninger når de skulle slutte med pilla. Dessuten opplevde hver fjerde forsøksperson kaoslignende fornemmelser i hodet mens de tok pillen, én av 80 fikk selvmordstanker, og én av 500 forsøkte å begå selvmord."

Dette er et sitat fra foket.no/Lykkepillen.

disse opplysningene har altså kommet fram i en rettssak i USA som GSK tapte.

Du som jobber for GSK bør vite bedre enn å si at 90% ikke har problemer med å slutte med SSRI.

Hei!

Du skriver: "Du som jobber for GSK bør vite bedre enn å si at 90% ikke har problemer med å slutte med SSRI."

Her er det snakk om 'hvordan' men slutter! Lege/psykiater poengterer jo at man ikke må slutte brått med disse medisinene, men trappe ned over en lengre periode.

Jeg gikk for noen år siden på seroxat, og jeg bestemte meg for å slutte med (uten å snakke med legen først)

Det var dumt av meg, jeg ble utrolig syk, jeg mistet evnen til å lese, jeg mistet balansen hele tiden, kunne falle rett i bakken uten grunn... + ble totalt paranoid, 'så' at taket eller veggen datt ned på meg... osv.. osv..

Jeg var sykemeldt i 7 mndr etterpå...

Men alt dette var 'min' dumhet, som ikke fulgte legens anbefaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mer enn 90% er det ikke noe som helst problem å komme av SSRI etter endt behandling.

For de som har problemer med å avslutte, er den overveiende vanligste årsaken at de har en kronisk lidelse som krever langvarig/livslang behandling.

Mange sykdommer er kroniske slik som astma, diabetes , angina osv. Pasientene er avhengig av medisinen og kan ikke slutte uten å få tilbakefall. Slik er det også for mange med depresjon og angst.

Jeg har aldri hørt noe si at nitroglycerin for angina er vanedannende.

Så hvis man har en underliggende psykisk lidelse, sånn som asperger syndrom (som jeg har), som ligger som hovedårsak til angst og depresjon, så må man regne med å bruke antidepressiva resten av livet? Blir litt frustrert ved tanken, egentlig.

At handikappet mitt ikke blir sett på som noe egentlig handikapp, i likhet med å være blind, lam, døv eller stum.

Men at jeg allikevel har vedtak på uføretrygd, med asperger syndrom som eneste begrunnelse (som hovedårsak til angst og depresjon).

Jeg kaller det kommunikasjonsblindhet, det jeg har. Noe som representerer (for meg) en stor energityv. Men at jeg egentlig ikke har det så verst, og dersom jeg fikk innvilget støttekontakt, slik at jeg fikk trenet og svømt, og dratt på mere sosiale ting som jeg ikke får til pr i dag, så ville jeg ha det veldig bra. Jeg skulle ønske det kunne vært nedfelt at mennesker med asperger syndrom automatisk fikk slik hjelp ved å søke, slik som andre får rullestol ved å søke.

Og at det lå en automatikk i at de også fikk den hjelpen de trengte i selve søkeprosessen også. Det ville gjort så innmari stor forskjell i livskvaliteten min, om jeg snart fikk noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver: "Du som jobber for GSK bør vite bedre enn å si at 90% ikke har problemer med å slutte med SSRI."

Her er det snakk om 'hvordan' men slutter! Lege/psykiater poengterer jo at man ikke må slutte brått med disse medisinene, men trappe ned over en lengre periode.

Jeg gikk for noen år siden på seroxat, og jeg bestemte meg for å slutte med (uten å snakke med legen først)

Det var dumt av meg, jeg ble utrolig syk, jeg mistet evnen til å lese, jeg mistet balansen hele tiden, kunne falle rett i bakken uten grunn... + ble totalt paranoid, 'så' at taket eller veggen datt ned på meg... osv.. osv..

Jeg var sykemeldt i 7 mndr etterpå...

Men alt dette var 'min' dumhet, som ikke fulgte legens anbefaling...

Det er vanskelig å vite om de som beskriver negative erfaringer med SSRI ikke har fulgt legens anbefalinger/fått for dårlig oppfølging/behandling. Og om spesielle grupper reagerer annerledes på medisin enn "flertallet". Det virker som om det ikke finnes et svar som gjelder for alle.

Og det finnes alltid unntak og variasjoner.

Det er også mange måter å legge frem informasjon på/lese undersøkelser/statistikker. Og selvfølgelig vanskelig å vite om undersøkelsen er "kjøpt og betalt av en produsent.

Nesten umulig?

Finnes det undersøkelser som sier noe annet/positive erfaringer? Det vil jeg tro.

Hvordan vite hva som er "sant" for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å vite om de som beskriver negative erfaringer med SSRI ikke har fulgt legens anbefalinger/fått for dårlig oppfølging/behandling. Og om spesielle grupper reagerer annerledes på medisin enn "flertallet". Det virker som om det ikke finnes et svar som gjelder for alle.

Og det finnes alltid unntak og variasjoner.

Det er også mange måter å legge frem informasjon på/lese undersøkelser/statistikker. Og selvfølgelig vanskelig å vite om undersøkelsen er "kjøpt og betalt av en produsent.

Nesten umulig?

Finnes det undersøkelser som sier noe annet/positive erfaringer? Det vil jeg tro.

Hvordan vite hva som er "sant" for deg?

Det er jo egentlig bare èn måte å finne det ut på...

Også fordi at man ikke kan følge andres erfaringer, for på sånne medisiner reagerer man jo veldig forskjellig....

Prøv det ut, om dette er noe du trenger.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig bare èn måte å finne det ut på...

Også fordi at man ikke kan følge andres erfaringer, for på sånne medisiner reagerer man jo veldig forskjellig....

Prøv det ut, om dette er noe du trenger.

:-)

Takk for hyggelig svar!

Jeg har såvidt begynt, Sover hele natta, utrolig deilig!

Så det er mye bedre en før jeg begynte, men tenker også på at jeg en gang må slutte.

Konklusjonen er kanskje å fokusere mer på behandlingen, fordi det er vel den som skal hjelpe med å løse opp "flokene" som utløste depresjonen/sykdommen. Kanskje det er der det svikter. For dårlige tilbud, for lange ventelister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Så hvis man har en underliggende psykisk lidelse, sånn som asperger syndrom (som jeg har), som ligger som hovedårsak til angst og depresjon, så må man regne med å bruke antidepressiva resten av livet? Blir litt frustrert ved tanken, egentlig.

At handikappet mitt ikke blir sett på som noe egentlig handikapp, i likhet med å være blind, lam, døv eller stum.

Men at jeg allikevel har vedtak på uføretrygd, med asperger syndrom som eneste begrunnelse (som hovedårsak til angst og depresjon).

Jeg kaller det kommunikasjonsblindhet, det jeg har. Noe som representerer (for meg) en stor energityv. Men at jeg egentlig ikke har det så verst, og dersom jeg fikk innvilget støttekontakt, slik at jeg fikk trenet og svømt, og dratt på mere sosiale ting som jeg ikke får til pr i dag, så ville jeg ha det veldig bra. Jeg skulle ønske det kunne vært nedfelt at mennesker med asperger syndrom automatisk fikk slik hjelp ved å søke, slik som andre får rullestol ved å søke.

Og at det lå en automatikk i at de også fikk den hjelpen de trengte i selve søkeprosessen også. Det ville gjort så innmari stor forskjell i livskvaliteten min, om jeg snart fikk noe hjelp.

Jeg støtter hva Mimmy her sier fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du blir redd av det sier jo det litt om deg... BØØ!!

hva er problemet ditt?? når du først er her burde du prøve å hjelpe, og ikke oppføre deg som en drittunge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mer enn 90% er det ikke noe som helst problem å komme av SSRI etter endt behandling.

For de som har problemer med å avslutte, er den overveiende vanligste årsaken at de har en kronisk lidelse som krever langvarig/livslang behandling.

Mange sykdommer er kroniske slik som astma, diabetes , angina osv. Pasientene er avhengig av medisinen og kan ikke slutte uten å få tilbakefall. Slik er det også for mange med depresjon og angst.

Jeg har aldri hørt noe si at nitroglycerin for angina er vanedannende.

For en tid siden så jeg et BBC-produsert program om Seroxat. En professor Healy hadde fått innsyn i GSK's forskningsrapporter. Han hadde også drevet forsøk på egen hånd og kommet fram til at så mange som en av fire får problemer når de seponerer. Hans påstand er at noen blir så syke at de faktisk ikke KAN slutte.

NHD - har du kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...