Gå til innhold

Hodepine hos barn

Anbefalte innlegg

Min snart 13 årige datter har i lang tid (ett par år) vært plaget med svært sterk hodepine _hver eneste_ dag. Hun har vært flere runder hos lege, men det har ikke blitt undersøkt noe nærmere. Nå har hodepinen økt i styrke den siste tiden de siste 2-3 mnd'ene, og hun har nå begynt å "falle ut" under disse anfallene. Dvs hun akutt mister hørselen og klarer ikke å konsentrere seg, eller få med seg det som skjer omkring henne. Det er som et slags bevissthetstap i våken tilstand, hvis du skjønner. Hun er alltid svært lyssky under disse anfallene, og ser blek og slapp ut. Selv snakker hun om at hun ser noen lysprikker når hun har hodepine. Hun tar paracet, men det er ikke alltid at disse virker, selv om hun tar 1 1/2-2 tabletter.

Jeg er svært bekymret, og vi venter på utredning på dette, noe som vil ta cirka 3 mnd'er minst. Da det har vært hjernekreft i familien, (Glioblastom, som jeg vet ikke er arvelig) blir jeg ekstra bekymret, for det kan virkelig ikke være normalt dette? Hva kan slike anfall skyldes?

Svulst, migrene? (Hun har hatt hjernerystelse) Tidligere har hun hatt noen mindre krampeanfall, som legene mener har en "slags epilepsilignende" årsak, men det er ikke med sikkerhet slått fast etter flere undersøkelse på akkurat det.

Hva kan jeg gjøre for å få fremskyndet utredningen på BSS, utover å mase på legen (som ikke gjør noe mer med det)? Har jeg grunn til å bekymre meg slik jeg gjør, eller er jeg bare hysterisk?

På forhånd takk for svar!

mvh bekymret mamma,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12546-hodepine-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Poetica !

Jeg er enig i at dette er bekymringsfullt, men dere vil jo få time innen 3 måneder, forstår jeg. Migrene er avgjort en mulighet, det som taler mot er at hun har smerter hver eneste dag - og dermed ikke kan sies å ha anfall. Migrene er jo en anfallslidelse. Det kunne kanskje være mulig å få en CT raskere enn 3 måneder, i alle fall ved et privat røntgeninstitutt ? Det ville jo i så fall avklare det som eventuelt haster ( det du nevner om mistanke om svulst).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12546-hodepine-hos-barn/#findComment-62141
Del på andre sider

Kjære Poetica !

Jeg er enig i at dette er bekymringsfullt, men dere vil jo få time innen 3 måneder, forstår jeg. Migrene er avgjort en mulighet, det som taler mot er at hun har smerter hver eneste dag - og dermed ikke kan sies å ha anfall. Migrene er jo en anfallslidelse. Det kunne kanskje være mulig å få en CT raskere enn 3 måneder, i alle fall ved et privat røntgeninstitutt ? Det ville jo i så fall avklare det som eventuelt haster ( det du nevner om mistanke om svulst).

Takk for raskt svar! :o)

(Jeg glemte å nevne at hun også er plaget med hyppige svimmelhetsanfall, men om dette kommer fra hodeproblemet vet jeg ikke)

Kan vi selv bestille CT?? Finnes det privatpratiserende leger i Buskerud som har slikt? Ved f eks svulst, vil det da kunne påvirke jernlagernivå og lignende?

Beklager at jeg maser, men jeg ser at du er her nå...

mvh og takk,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12546-hodepine-hos-barn/#findComment-62143
Del på andre sider

(Jeg glemte å nevne at hun også er plaget med hyppige svimmelhetsanfall, men om dette kommer fra hodeproblemet vet jeg ikke)

Kan vi selv bestille CT?? Finnes det privatpratiserende leger i Buskerud som har slikt? Ved f eks svulst, vil det da kunne påvirke jernlagernivå og lignende?

mvh og takk,

Et lite tips: det er sjeldent Dr.Salvesen svarer mer enn en gang på et innlegg. Til gjengjeld gir han meget raske og lettfattelige svar.

Prøv eventuellt med å skrive et nytt innlegg, så er dere sikker på at dette også blir "behandlet".

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12546-hodepine-hos-barn/#findComment-62163
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

mvh og takk,

Kjære Poetica !

Svulst vil neppe kunne påvirke jernlagrene. Jeg vet ikke om det er private røntgeninstitutt i Buskerud, men det er i alle fall flere i Oslo (står sikkert i telefonkatalogen). De fleste (kanskje alle) krever henvisning fra lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12546-hodepine-hos-barn/#findComment-62468
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...