Gå til innhold

Er det noe galt?


uvitendejente

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en jente på 17 år. Jeg bruker p-pillen Diane, men mot "akner"... Ikke som prev.middel -ikke enda i alle fall...

Jeg har hørt at jeg må gå til gynekolog for å få flere piller, men jeg fikk visst ny resept uten å gå til gynekolog. Jeg trenger vel ikke ta en underlivsundersøkelse for å få p-piller..?! Eller må jeg det? Ingen vil gi meg et skikkelig svar på det! (det er jo ikke meningen å få eggløsning når jeg går på p-piller? for tror jeg får det likevel--->)

Problemet mitt er at når jeg onanerer, kjenner jeg en 'klump' på venstre "vegg". Denne klumpen er vel ca. 5-8 cm inn, og den er rund. Aner ikke hvor stor den er.. (Jeg kjenner ingenting på høyre side) Så derfor lurer jeg fælt på hva dette er!! Kan det være at jeg bare har èn eggleder/eggstokk? -eller skal det ikke være mulig å kjenne dem med fingeren? Jeg er redd og bekymret, men tør- og vil ikke gå til gynekolog for å sjekke dette... Det gjør ikke vondt å ta på "klumpen", men det er som oftest noe litt hvitt/slimete/egg-lignende på den. Derfor synes jeg dette er merkelig og tror det er noe galt! Bekymrer jeg meg unødvendig?

(...Og jeg tør ikke bruke tampong pga dette -er redd for at skal gjøre vondt... Jeg er også usikker på om jeg har jomfruhinna eller ikke.. Hvor langt inne er den egentlig? Og er det slik at den kan sprekke/ "tøyes" litt hvis jeg bruker tampong?)

Det ble mange spørsmål dette, men jeg håper jeg får svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke nødvendig med underlivsundersøkelse for å få p-pille, spesielt ikke hvis du bruker den som hormon for hudproblem. Det er helt klart.

Når det likevel gjøres underlivsundersøkelse er det et tilbud for kontroll for f.eks. chlamydia hos unge eller andre i risiko-gruppe.

Klumpen du kjenner i skjeden kan være livmorhalsen, den er fast og har et lite søk i midten. Noen ganger kan det være avføring i endetarmen, man kjenner. Det er i all fall hverken eggleder eller eggstokk, det kan man ikke kjenne på den måten. Hvis du kan få en finger så langt inn som 5-8 cm, kan du sikkert også få inn en tampong. Forsøk evt Tampax som har en innføringshylse. Jomfruhinnen sitter ytterst ved skjedeinngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...