Gå til innhold

Når jeg har hatt psykotiske symptomer


Gjest ikke religiøs...

Anbefalte innlegg

Gjest ikke religiøs...

Når jeg har hatt psykotiske symptomer, så har det vært religiøse og seksuell vrangforestillinger... Hvorfor får man religiøse vrangforestillinger, når jeg til vanlig ikke er kristen etc i det hele tatt.....? Jeg trodde jeg så jesus og var ute og skrek: JESUS JESUS JESUS JESUS. Bare hylte og hylte. Jeg mente jeg så han i veggen osv. Og så får det religiøse et seksuelt preg... At Gud og Jesus skal ligge med meg og sånt....

Dette er veldig flaut å skrive..

Jeg bare lurer på hvorfor det blir sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har å gjøre med at psyken fungerer på et mer primitivt nivå når man er psykotisk. Den takler ikke realitetstesting, altså den sørger ikke for at man oppfatter virkeligheten på en måte som samsvarer med de fleste andres.

Religiøse tendenser er primitive i den forstand at de fyller svært grunnleggende behov hos et menneske (behov for å være en del av noe større, en sammenheng, bli tatt vare på) og fordi de er en form for magisk tenkning som yngre barn bedriver. Seksuelle behov er også grunnleggende og viktige og i en psykose fungerer ikke de mekanismene i psyken som normalt undertrykker (/sublimerer(=omdanner, rafinnerer)) disse. Fordi man fungerer på et så barneaktig er alt organisert kaotisk og man vil kunne få "forbudte" sammenblandinger som Jesus med ståkuk eller Gud med fitte, og at man har sex med dem. (Noen vil kanskje finne disse eksemplene støtende, hvilket underbygger poenget mitt: dette er tabubelagt fordi elementer fra to svært ulike sfærer blandes sammen.)

Slik forklares det i alle i psykoanalytiske teorier, og personlig kjøper jeg det langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest var også en gang psykotisk

Jeg trodde jeg var en ny frelser for verden, og at jeg var i fare for å bli korsfestet... Syntes det var rart at ikke alle avisenes forsider var preget av denne begivenheten.

Er heller ikke kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det på akkurat samme måten, er heller ikke så religiøs til vanlig.

Vet ikke om noen bra forklaring, bortsett fra at sanseinntrykkene kan være så esktreme at det er "naturlig" at de får religiøse forklaringer oppi hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...